Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytännön apu

Käytätkö tekoälychattia terapeuttinasi? Viisi virhettä, jotka voivat kostautua – vältä nämä ja toimi vastuullisesti

Pidätkö tekoälyä kuin toisina aivoinasi? Tekoäly voi olla hyvä renki, mutta huono isäntä. Tässä vinkit turvalliseen tekoälyn käyttöön.

29.7.2025 Apu

Tekoälychatti, kuten ChatGPT voi antaa osuviakin neuvoja ja vastauksia, mutta sen vääränlainen käyttö voi vaarantaa yksityisyytesi tai antaa harhaanjohtavaa tietoa.

Tässä Traficomin kyberturvallisuuden asiantuntija Jussi Erosen antamat viisi vinkkiä turvalliseen tekoälyn käyttöön, joiden avulla vältät sudenkuopat ja toimit vastuullisesti.

1. Älä paljasta liikaa – tiedot voivat päätyä vääriin käsiin

Tekoälyyn ei kannata syöttää nimiä, henkilötunnuksia, terveystietoja tai muita yksityisiä asioita. Vaikka keskustelu tuntuu yksityiseltä, tieto voi päätyä tekoälyn koulutusaineistoon tai vuotaa tietomurron tai palveluntarjoajan virheen seurauksena ja siten myöhemmin näkyville muillekin.

Varsinkin ilmaisversioissa käyttäjän kirjoittamaa tekstiä saatetaan käyttää tekoälyn kehittämiseen. Maksetuissa versioissa suojaus on yleensä parempi. Käytä maalaisjärkeä: jos et halua kertoa asiaa netissä julkisesti, älä kerro sitä tekoälyllekään.

Tarkista palvelun käyttöehdot.

2. Varmista, että käytät oikeaa palvelua – huijaukset yleistyvät

Netissä liikkuu tekoälysivustoja, jotka näyttävät aidoilta, mutta kalastelevat luottokorttitietoja tai levittävät haittaohjelmia. Nämä ovat huijauksia, jotka yleistyvät jatkuvasti.

Tarkista aina, että palvelu on tunnetun yrityksen tarjoama. Tällä hetkellä luotettavaksi todistettuja ovat muun muassa OpenAI:n tarjoama ChatGPT ja Microsoftin Copilot. Tärkeää on tarkistaa, onko sivustolla yhteystietoja, näyttääkö sivuston osoite epäilyttävältä tai vaikuttaako se yleisesti luotettavalta.

Jos jokin näyttää väärältä, älä jatka palvelun käyttöä äläkä syötä sinne tietoja. Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta löytää verkko-ostajan muistilistan, joka neuvoo, miten verkko-ostoihin liittyviä huijauksia voi välttää.

3. Tekoäly ole taikakone – käytä harkintaa luottaessa sen vastauksiin

Tekoäly ei ole asiantuntija tai tietopankki, vaan se arpoo, mikä vastaus todennäköisesti kuulostaa oikealta. Siksi vastaukset voivat joskus olla vääriä tai harhaanjohtavia.

Se saattaa keksiä lähteitä tai antaa neuvoja, jotka kuulostavat uskottavilta mutta eivät pidä paikkaansa. Tarkista siis tiedot aina itse. Erityisesti, jos aiot käyttää niitä tärkeän päätöksen tekemiseen.

4. Tekoäly ei ole terapeutti – Luota mieluummin aina ammattilaiseen

Tekoäly voi vaikuttaa empaattiselta keskustelukumppanilta, mutta se ei oikeasti ymmärrä ihmismieltä. Jos haluat puhua vaikeista asioista, parempi vaihtoehto on aina ihminen, läheinen tai ammattilainen. Tekoäly ei voi korvata ihmistä.

Vaikka keskustelu tekoälyn kanssa voi tuntua helpottavalta, sen neuvot eivät ole yhtä luotettavia kuin oikean asiantuntijan.

5. Käytä apuna, älä totuutena

Tekoäly on hyvä renki, mutta huono isäntä. Se voi auttaa ideoinnissa, kirjoittamisessa ja tiedon etsimisessä, mutta vastuu on aina käyttäjällä.

Muista myös, että tekoälyn käyttäminen kuluttaa paljon energiaa ja vettä. Kun käytät sitä fiksusti ja tarpeeseen, teet samalla myös ympäristöteon.

Tekoälyn käytöllä ei kannata yrittää korvata omaa ajattelua, vaan parhaimmillaan tekoäly toimii sen tukena.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt