
Concierge: Miten selvitä turistiluokassa lentämisestä, kun on kokenut bisnesluokan?
Mondon matkailuasiantuntija kertoo vinkkinsä mukavaan matkustamiseen lentokoneen turistiluokassa.
Miten selvitä turistiluokassa matkustamisesta, kun on kokenut bisnesluokan?
– Laura Koski
Lentokoneessa voi helposti pistää vihaksi, nimittäin luokkavihaksi, kun tiirailee ahtaasta turistiluokasta kohti bisnesluokkaa, jossa tarjoillaan samppanjaa ennen kuin kone on edes noussut ilmaan.
Tilanne on vielä pahempi, jos on matkannut joskus koneen armoitetussa etuosassa. Silloin on kapina lähellä. Sosiologi James C. Daviesin teorian mukaan vallankumoukset puhkeavat juuri tilanteissa, joissa asioiden alettua parantua ne kääntyvät uudelleen huonoiksi.
Turhautumiseen on kuitenkin helppo apu. Ei tarvitse kuin sulkea silmät ja muistella elämänsä epämukavimpia öitä. Vaikkapa sitä, kun yritti nukkua vuotavassa teltassa tropiikin kaatosateessa ja torakat juoksivat pitkin kroppaa. Sen rinnalla kuiva tuoli, lämmin viltti ja supersankarileffoja suoltava viihdejärjestelmä tuntuvat luksukselta.
Turistiluokkaa voi myös tuunata paremmaksi ottamalla mukaan omat eväät. Kannattaa myös tarkistaa Seatguru-sivustolta, ettei istu economyn huonoimmilla paikoilla. Myös korotus premium-luokkaan voi olla hyvä idea. Se ei usein nosta hintaa hurjasti, mutta parantaa mukavuutta.
Ja aina voi ottaa mallia Nokian entisestä toimitusjohtajasta Olli-Pekka Kallasvuosta. Elämäkerrassaan hän kertoo, kuinka yritti selviytyä loputtomasta lentelystä: ”Minulla oli mukanani oma pieni matto, jonka laitoin jalkojeni alle. Kiinnitin edessäni olevan istuimen selkänojaan valokuvan puolisostani. Mukanani oli myös oma maustesarja, jolla saatoin terävöittää mautonta lentokoneruokaa. Yritin rakentaa taivaalle oman pikku kodin.”
Kallasvuon sanoihin kätkeytyy opetus: kun bisneksessä lennetään pakon edessä työmatkoille, turistiluokassa matkataan ihanille lomille. Siellä voikin hymyillä ja nostaa maljan bisnesluokkalaisille, joiden uhrautuminen takaa muiden edulliset lomalennot.
Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii uskottavan vastauksen. Kysymykset Conciergelle: mondo@a-lehdet.fi