
1. Suosi yhtä lippua
Oikeutesi ovat paremmat, jos jatkolento on kirjattu samalle lipulle ensimmäisen lennon kanssa sen sijaan, että ostat lennon osat erikseen. Kun jatkolento on samalla lipulla, lentoyhtiön tulee huolehtia, että pääset perille kohteeseesi.
Kun lennot ovat samalla lipulla, tarjottu jatkolento on automaattisesti sellainen, että vaihtoajan pitäisi riittää. Tarvittavan vaihtoajan pituus riippuu lentokentästä ja -yhtiöstä. Monilla kentillä, esimerkiksi maan sisäisillä lennoilla, vähimmäisvaihtoaika on 45 minuuttia. Aika tuplaantuu yleensä 1,5 tuntiin, jos vaihtaa kansainväliselle lennolle.
Joskus vähempikin riittää: Helsinki-Vantaan lentoasemalla Finnairin lennoilla vähimmäisvaihtoaika on kohteesta riippuen 25–40 minuuttia ja lomalennoillakin vain 75 minuuttia.
Jos peräkkäiset lennot ovat erillisillä lipuilla, vaihtoon kannattaa varata huomattavasti enemmän aikaa. Huolehdi tarpeeksi pitkästä vaihtoajasta erityisesti isoilla ja ruuhkaisilla kentillä, kuten Pariisin Charles de Gaullella ja Lontoon Heathrow’lla.
2. Tutki kentän lepopaikat
Vaikka lentojen väliin jäisi aikaa tunteja, usein voi olla paras pysyä lentokentällä. Siirtyminen lähelläkin sijaitsevaan hotelliin saattaa joillakin kentillä viedä yllättävän paljon aikaa. Kentiltä löytyy usein rauhallisia torkkumispaikkoja, ja jotkin lounget ovat auki ympäri vuorokauden.
Kannattaa tarkistaa lentoa edeltävänä päivänä, että lähtöajat ovat pysyneet samoina. Jos niitä on muutettu ja vaihtoaika on mielestäsi liian lyhyt, ota yhteyttä lentoyhtiöön ja yritä muuttaa lentoa.
3. Kysy henkilökunnalta
Jos vaihtoaika on tiukka, varaa paikka ensimmäiselle lennolle mieluiten koneen etuosasta. Siten pääset poistumaan koneesta nopeasti sen laskeuduttua. Paikan varaaminen voi maksaa hieman, mutta se tulee halvemmaksi kuin lennolta myöhästyminen.
Jos lennolla alkaa vaikuttaa siltä, että kone saapuu myöhässä määränpäähänsä, kannattaa kertoa matkustamohenkilökunnalle jatkolennosta. Mikäli lennot ovat samalla lipulla, joidenkin lentoyhtiöiden henkilökunta saa muutenkin tiedon matkustajan jatkoyhteyksistä ja saattaa neuvoa jatkotoimenpiteistä ennalta.
Jos vaihto menee tiukalle, etsi heti koneesta päästyäsi käsiisi lähin lentokenttävirkailija ja kerro tilanteesi. Virkailijat voivat tarvittaessa kiidättää matkailijat tarkastusten läpi tai soittaa seuraavalle lähtöportille.
Harkitse, voitko matkustaa pelkkien käsimatkatavaroiden kanssa. Se tekee koneen vaihtamisesta nopeampaa, sillä matkatavaroita ei aina selvitetä jatkolennon määränpäähän saakka, vaan voit joutua selvittämään ne uudestaan konetta vaihtaessa.
4. Ota netti avuksi
Voit tutustua verkossa etukäteen lentokenttään, jossa vaihdat konetta. Siten osaat suunnistaa paremmin paikan päällä. Useimpien isojen lentokenttien verkkosivuilla on kartat, joissa näkyvät terminaalit ja portit. Voi olla hyvä idea printata kartta mukaan.
Jotkin nettisivustot kokoavat tietoja ja karttoja lentokentistä yhteen paikkaan. Tällainen on esimerkiksi www.flightstats.com.
Monilla lentoyhtiöillä on myös älypuhelinsovelluksia, joista saa ajantasaista tietoa lennoista. Parhaimmillaan ne voivat myös opastaa seuraavalle lähtöportille. Esimerkiksi KLM:n sovellus näyttää reitin ja kävelymatkan keston seuraavalle portille Amsterdamin Schipholin lentokentällä, kun kytkee päälle verkkoyhteyden ja Bluetoothin.
5. Vaadi korvauksia
Jos lennot on kirjattu samalle lipulle ja myöhästyt jatkolennolta vaikkapa ensimmäisen lennon myöhästymisen takia, lentoyhtiön on hoidettava matkan jatko tai korvattava lipun hinta.
Esimerkiksi Finnairilla matkustaja voi valita matkan jatkamisen ja lipun hinnan palautuksen välillä, jos lento myöhästyy yli viisi tuntia.
Yhtiöllä ei ole korvausvelvoitetta, jos lennot on ostettu eri lipuille. Tällaisessa tapauksessa korvausta jatkolennosta myöhästymisestä voi kuitenkin usein hakea matkavakuutuksesta.