Apu

Naarmuja Suomi-brändissä



Naarmuja Suomi-brändissä

Milla Rautiainen: "Mikä ei kuulu joukkoon: Nokia, Marimekko, itsenäisyyspäivän juhlat vai Syyrian sota? Kolme näistä kytkeytyy Suomi-brändiin, joka on viime aikoina kokenut tiuhaan useita kolauksia."
Teksti Milla Rautiainen

Mikä ei kuulu joukkoon: Nokia, Marimekko, itsenäisyyspäivän juhlat vai Syyrian sota? Kolme näistä kytkeytyy Suomi-brändiin, joka on viime aikoina kokenut tiuhaan useita kolauksia.

Oikea vastaus on itsenäisyyspäivän juhlat, sillä niitä ravistelee vain pieni perinnepoikkeama. Suomen kansa selvinnee siitä, ettei yhtenä vuonna pääse äimistelemään tv-ruudun välityksellä tanssiaisia ja parketilla liehuvaa glamouria.

Sen sijaan maamme ei ole vieläkään toennut kansallisylpeytensä kännykkätoimintojen myymisestä.

Marimekko puolestaan kärvistelee plagiointisyytösten maalitauluna. Yritys ei viime viikkoina ole ehtinyt selvitä edellisestä kopiointikohusta, kun uusi skandaali on jo kolkutellut ovella.

Entä Syyrian sota? Se on koetellut Suomen mainetta sivistysvaltiona. Konflikti on kestänyt jo yli kaksi vuotta. Yli 100 000 on kuollut, ja kaksi miljoonaa syyrialaista on paennut naapurimaihin. Silti tänä vuonna Suomi on ottanut vastaan vain noin 70 syyrialaista turvapaikanhakijaa. Tämän vuoden pakolaiskiintiö oli jo täynnä. Äskettäin päätettiin, että ensi vuonna Suomi korottaa normaalia 750 pakolaisen kiintiötään 1 050:een ja ottaa samalla vastaan 500 syyrialaispakolaista.

Vieläkin voi hyvällä syyllä kysyä, onko määrä riittävä. Mutta oli korkea aika, että edes tällainen päätös rustattiin. Muutoin Suomen sivistysvaltioimagoon olisi jäänyt pysyvä naarmu.

Julkaistu: 1.10.2013