Tuulilasi

Mitsubishin tuleva Outlander lataushybridi kulkee pelkällä sähköllä jopa 100 kilometriä


Mitsubishi aikoo selkeästi pysyä lataushybridien teknologian kärjessä uuden sukupolven Outlander PHEV:llä. Auto on tulossa markkinoille vuodenvaihteessa 2020-2021, ja sillä voi CarAdvicen mukaan ajaa pelkällä sähköllä jopa 100 kilometriä.
Kuvat Mitsubishi

Nykyisellä mallilla voi ajaa sähköllä 45-50 kilometriä, joten parannus tulee olemaan merkittävä. 100 kilometrin lukema nostaa auton samalle tasolle kuin pian ulos tuleva BMW:n toisen sukupolven X5 lataushybridi xDrive45e Performance. Erotuksena on se, että X5 tulee olemaan melkoisesti kalliimpi.

“Nykymallillamme voi ajaa sen 50 kilometriä pelkällä sähköllä ennen kuin se siirtyy hybriditilaan. Tulemme pidentämään tätä lukemaa 80-100 kilometriin, joka riittäisi jo kattamaan 95 % kuluttajien ajamista matkoista. Jos mentäisiin vielä pidemmälle, tulisi kustannusyhtälöstä jo mahdoton, sillä akut ovat edelleenkin erittäin kalliita”, sanoo Mitsubishi Motorsin varajohtaja Vincent Cobee.

Outlander PHEV on olut myyntimenestys etenkin siellä, missä hybrideillä on hankintatuki. Euroopassa autoja on myyty yli 100 000, japanissa se on markkinajohtaja ja tekee siellä jopa voitollista tulosta.

Teknisiä yksityiskohtia uudesta autosta ei vielä tiedetä, mutta Mitsubishin operatiivinen johtaja Trevor Mann on vahvistanut, että auto tehdään Nissan-Renaultin yhteiselle CMF-C-alustalle, jolle tehdään myös seuraavan sukupolven Nissan X-Trail ja Renault Koleos.

Nykyisessä Outlanderissa on 136 hevosvoimainen 2,4-litran bensiinimoottori yhdistettynä kahteen sähkömoottoriin, joista irtoaa yhteensä 176 hevosvoimaa lisää. Akut voi ladata täyteen kotilaturilla viidessä tunnissa, pikalatauksella 80 % akuista latautuu 25 minuutissa.

Toisen sukupolven malliin tullee pienempi bensamoottori painon ja polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi. Tosin tämä tekee samalla autosta kalliimman, kun akuston koko väkisinkin kasvaa.

Julkaistu: 13.11.2018