Tuulilasi

Mitä eroja sähköisissä vaihteistoissa on?

1


Mitä eroja sähköisissä vaihteistoissa on?

Ajettaessa eri automallien tekniikan eroja ei välttämättä juuri huomaa.
Teksti TL-verkkotoimitus
Kuvat TL-kuva-arkisto

Kysy Ketoselta -palstallamme voit kysyä mitä vain autoista tai autoilusta, ja asiantuntijamme Tapio Ketonen vastaa.

Lukijan kysymys:

"Onko Toyotan Multidrive-s vaihteisto teknisesti sama kuin Toyota Auris hybridissä oleva ECVT-vaihteisto? Mitä eroa on Toyotan ja Volkswagenin DSG-sähköisillä vaihteistoilla?"

Tapio Ketonen vastaa:

"Ensinnäkin Auris Hybridisssä ei ole mitään ECVT-vaihteistoa vaan HSD-voimansiirto aivan kuten Priuksessakin. HSD eli Hybrid Synergy Drive on kytkimillä, planeettavaihteistolla ja sähkömoottorilla toteutettu voimansiirto, joka käyttää polttomoottorista ja sähkömoottorista saatavaa voimaa nerokkaasti siten, että periaatteeessa välityssuhde polttomoottorin ja pyörien välillä pääsee muuttumaan portaattomasti, eikä polttomoottoria aina käytetä lainkaan.

Multidrive-S taas on portaaton variaattorivoimansiirto, joka on toteutettu öljykylvyssä toimivalla metallihihnavariaattorilla. Metallihihnavariaattori on aikanaan DAF-henkilöautojen valmistajana tunnetun hollantilaisen van Doorne -yhtiön kehittämä. Ratkaisu on ollut käytössä jo yli 30 vuotta, mutta se ei ole saavuttanut…"

Lue koko vastaus Kysy Ketoselta -palstalta ja jätä oma kysymyksesi kysymyslomakkeella.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 10.1.2014