
Milloin auto väistää sähköpotkulautaa? Laki on tässä kummallinen
Tilanteessa, jossa ajaa autolla suoraan ja tien poikki kulkee suojatie, toista härveliä pitää väistää ja toista ei. Päälleajo-oikeutta ei tietenkään ole, mutta moinen arvailu pitäisi saada pois laista, kirjoittaa Vesa Linja-aho.
Sähköpotkulauta on liikenneturvallisuuden kummajainen: vehkeessä on polkupyörän vaarat – vieläpä hieman kovennettuna – ilman pyöräilyn hyötyjä. Pyöräillessäkin sattuu ja tapahtuu, mutta liikunnan tuomat hyödyt ylittävät ainakin yhteiskunnan tasolla haitat moninkertaisesti. Liikakilot ja huono kunto tappavat enemmän kuin pyöräily. Yksilön kohdalla tilanne voi tietenkin olla toinen pahan onnettomuuden sattuessa.
Pyöräilyonnettomuuksista merkittävä osa tapahtuu humalaisille ja vanhemmalle väestölle. Vika ei siis ole liikennevälineessä vaan siinä, miten sitä käytetään. Tarkoituksena ei ole syyllistää seniorikansalaisia, mutta jossain vaiheessa elämänkaarta on vain viisaampaa siirtyä kahdelta pyörältä kahdelle jalalle – tai neljälle pyörälle.
Suurin osa vahingoista on itsekseen tapahtuneita kaatumisia, joihin on vaikea puuttua poliisin tehovalvontakampanjoilla. Vaikka niitäkin tarvitaan. Kukapa ei olisi joskus törmännyt jalkakäytäväpyöräilijään tai vastaavaan häirikköön.
Sähköpotkulautaan verrattuna polkupyörässä on tahattomasti sisäänrakennettu turvallisuusominaisuus: kunnon tuiterissa ei jaksa polkea kovin kovaa ja vaikka jaksaisikin, ei pysy pystyssä, mikä rajoittaa nopeuden hölkkävauhdin tasolle. Sähköpotkulauta sen sijaan kiihtyy koneen voimalla 25 km/h nopeuteen, mikä yhdistettynä pieneen, kovaan etupyörään tekee kapineesta hengenvaarallisen.

Todellinen kummallisuus piilee kuitenkin lainsäädännössä. Kevyitä sähköajoneuvoja, kuten tavallista sähköpotkulautaa, jonka maksiminopeus on 25 km/h, koskevat tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän väistämissäännöt. Kuitenkin jos sähköpotkulaudan "suurin rakenteellinen nopeus" on enintään 15 km/h, kyseessä ei ole kevyt sähköajoneuvo vaan "jalankulkua avustava laite", jolloin kuljettaja rinnastetaan jalankulkijaan.
Kävelijän ja pyöräilijän erottaa toisistaan hämärässäkin, mutta auton ratin takaa on mahdotonta tunnistaa aukottomasti, kummasta sähköpotkulaudasta on kysymys – rakenteellinen nopeus ei näy päällepäin. Tilanteessa, jossa ajaa autolla suoraan ja tien poikki kulkee suojatie, toista härveliä pitää väistää ja toista ei. Päälleajo-oikeutta ei tietenkään ole, mutta moinen arvailu pitäisi saada pois laista.
Lakeihin lipsahtaa joskus typeryyksiä, joiden haitallisuus huomataan vasta jälkikäteen. Tieliikennelain kokonaisuudistus sähkökulkineineen nuijittiin läpi 2018 – samana vuonna kun vuokrasähköskuutteja vasta ilmestyi muutamaan Euroopan suurkaupunkiin. Olisiko korjaussarjan aika?
Kolumnin kirjoittaja Vesa Linja-aho on sähköautoihin ja sähköturvallisuuteen erikoistunut diplomi-insinööri.