Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Nuoret yrittäjät

Tiktok-suosioon nousseen brändin luoneet Vera, 22, ja Hilda, 23, kohtaavat edelleen epäilijöitä – ”Kun aletaan puhua luvuista, ihminen nolostuu ja nöyristyy”

Parikymppiset Vera Nettebrock ja Hilda Suorlahti pyörittävät menestyvää yritystä ja ovat sosiaalisen median seuraajilleen esikuvia. Epäilijöitä nuoret naiset kohtaavat silloin tällöin edelleen.

9.4.2025 Apu

Voisimmeko päästä johdon juttusille? Luonnonmukaista hiuspohjaöljyä markkinoineen Veloiden messuosastolla kuhisi, ja jälleenmyyjät halusivat keskustella mahdollisesta yhteistyöstä. Ständillä yritystä edustaneet Vera Nettebrock, 22, ja Hilda Suorlahti, 23, osasivat jo odottaa kysymystä.

– Tässä me ollaan, he vastasivat.

Yrittäjäkaksikon nuori ikä tulee aina silloin tällöin yllätyksenä. Sosiaalisessa mediassa Veloiden samanikäisille seuraajille se ei kuitenkaan ole ihmetyksen aihe.

Vera opiskeli ensimmäistä vuotta kauppatieteitä Hankenilla, kun hän syksyllä 2022 sai liikeidean. Hiuspohjan öljyäminen oli noussut ilmiöksi Tiktokissa, ja se kiinnosti myös Veraa. Hän ei kuitenkaan löytänyt omalle, tyypilliselle suomalaiselle hiuslaadulleen sopivaa öljyä.

Vera kokeili valmistaa sellaisen itse.

– Ensimmäinen versio oli tosi alkeellinen, johon miksasin paria öljyä. Aika nopeasti otin yhteyttä tuotekehittäjiin.

Hankenissa Vera pääsi kehittämään tuotettaan eteenpäin Business Labin järjestämällä yrittäjäkurssilla. Viikottaiset tapaamiset auttoivat alkuun ja vauhdittivat yrityksen perustamista. Työ piti kuitenkin tehdä itse, Vera korostaa.

Yrittäjäisä kannusti perustamaan oman yrityksen. Vera ei halunnut pyytää rahaa vanhemmiltaan tai ottaa lainaa, vaan nosti 4000 euron säästönsä, jolla hän sai tilattua ensimmäisen, noin kolmensadan öljypullon erän.

– Se tuntui isolta summalta laittaa yhteen ideaan. Laskin, montako pulloa pitäisi saada myytyä, että sijoituksen saisi takaisin.

Alkuun se oli ainoa tavoite.

Vera omistaa yrityksen, mutta kesällä 2023 mukaan tuli Hilda, jonka kanssa Vera oli töissä samassa vaatekaupassa. Hilda alkoi hoitaa Veloiden sosiaalista mediaa ja viestintää.

Veralle oli selvää, ettei hän lähtisi laittamaan alussa rahoja markkinointiin. Hän uskoi, että orgaaninen mainonta – yleisön tavoittaminen sosiaalisen median kanavissa luonnollisesti ja maksamatta – tuottaisi tulosta.

Sosiaalisessa mediassa oleminen ei kuitenkaan tullut Veralle hänen nuoresta iästä huolimatta luonnostaan. Kun hän alkoi julkaista videoita Tiktokiin, läheiset olivat ihmeissään.

– Eivät he olleet nähneet multa vastaavaa. Tuntuihan se epämukavalta ja vieraalta laittaa itsensä likoon, varsinkin, kun ei yhtään tiennyt, tuleeko siitä mitään.

Videoilla Vera esitteli kehittämäänsä hiuspohjaöljyä ja dokumentoi arkeaan opiskelija-yrittäjänä. Näytti, mitä tapahtui kulissien takana. Siitä hän oli ottanut mallia Yhdysvalloista.

– Jenkeissä small business -kulttuuri, jossa pienet yritykset näyttävät behind the scenes -materiaalia, on paljon isompi.

Vera ja Hilda markkinoivat alkuun tuotettaan sosiaalisessa mediassa ilman maksettuja mainoksia. Kotialbumikuva yhdestä kuvaussessiosta.

Tulokset alkoivat näkyä nopeasti. Jokainen video toi myyntiä. Pulloja myytiin ensimmäisenä vuotena tuhansia kappaleita.

Ensimmäiset puolitoista vuotta kaikki myynti tuli pelkän sosiaalisen median kautta. Vuoden 2025 alussa tuote saatiin isompien jälleenmyyjien, kuten Lykon, hyllyille.

Vera ja Hilda uskovat, että suosioon johtivat juuri tapa markkinoida yhdistettynä nuoreen ikään, joka vetosi kohderyhmään.

– Meidän ikäluokalla on somen kautta erilainen lähestymistapa yrityksiin ja tuotteisiin. Tuotteen esittely ei riitä, vaan kaivataan autenttisuutta. Alusta asti olemme olleet avoimia siitä, ettemme ole kemistejä tai tuotekehittäjiä. Olemme ikään kuin opetelleet hiustenhoitoa yhdessä seuraajien kanssa, Hilda sanoo.

Kesällä 2024 tuotantotehdas vaihtui isompaan Uudellamaalla. Ennen sitä Vera oli liimaillut etiketit jokaiseen pulloon käsin ja paketoinut ne. Nyt pullot tulevat valmiissa paketissa.

Varasto on edelleen Veran kotona, ja pahvilaatikot täyttävät puolet olohuoneesta. Alkuinvestoinnin jälkeen Vera ei ole laittanut yritykseen rahaa tai ottanut lainaa. Yritystä on kehitetty sen mukaan mitä kassassa on rahaa. Maltillinen tahti on sopinut heille.

Alkuun Veraa epäilytti, voiko yrittäminen mennä sillä tavoin omalla painollaan. Eikö yrittämisen kuulunut olla kovaa työtä kellon ympäri ja jatkuvia rahavaikeuksia? Haasteita tuli vastaan lähinnä silloin, kun tuotetta myytiin yllättävän nopeasti eikä kysyntään pystytty vastaamaan. Isoimman kamppailun Vera on käynyt oman pään sisällä.

– Ajattelin, teinkö jotain väärin, kun kaikki tuntui suhteellisen helpolta. Samaan aikaan pelkäsin, milloin kupla puhkeaa ja kaikki huomaa, että tämä on vain jokin parikymppisen hölönpölyjuttu.

Kukaan ei kommentoinut päin naamaa, mutta Jodelista Vera luki, miten hänen yrityksensä uskottavuutta epäiltiin: miten noin nuori voi osata ja tietää. Itseensä oli vaikea uskoa täysin uuden asian äärellä.

– Minut yllätti se, kuinka moni uskalsi tilata tuotteen ja kokeilla. Nyt parin vuoden jälkeen itseluottamuskin on kasvanut.

Veran koti toimii edelleen tuotteiden varastona ja laatikot vievät tilaa olohuoneesta.

Ensimmäisen vuoden liikevaihto oli 152 000 euroa. Vuodelle 2025 tavoitteena on yli 230 prosentin kasvu. Mutta edelleenkään he eivät hae kasvuun rahoitusta, vaan apua. Sitä he menivät hakemaan Nelosen Leijonan luola -viihdeohjelmasta, jossa osallistujat esittelevät liikeideoitaan sijoittajista koostuvalle raadille.

Ohjelmaan osallistumiseen vaadittiin liiketoimintasuunnitelma.

– Tajusimme, että Veloide oli ollut puolitoista vuotta olemassa ilman liiketoimintasuunnitelmaa. Googletin äkkiä miten sellainen tehdään, Hilda nauraa.

Jakso, jossa he esiintyivät Veloiden kanssa, esitettiin helmikuussa. Ohjelmassa Kim Väisänen ja Roni Bäck tarjosivat sijoituksen sijaan lainaa, ja kaksikko hyväksyi tarjouksen.

Se yllätti heidät itsensäkin. Eikä pelkästään siksi, ettei Kim Väisäsellä ole hiuksia. Kaksikko oli lähtenyt tavoittelemaan ohjelman sijoittajiin lukeutuvaa Jenni Kynnöstä, joka myös teki tarjouksen.

– Arvostimme Kimin kokemusta ja saimme hänet suostuteltua mentoriksemme, mikä oli harmillisesti leikattu TV-jaksosta pois. Se painoi valinnassa enemmän kuin raha, Vera sanoo.

Kun Vera ja Hilda tapaavat yrityksen edustajia asiakkaan roolissa, tilanne menee usein saman kaavan mukaan: aluksi ollaan epäileväisiä, ennen kuin tiedetään millaisista tilausmääristä esimerkiksi puhutaan. Oletus on, että pienistä.

– Italian messuilla huomasin, että kun nuorena naisena lähestyin yritysten edustajia, minua katsottiin alkuun vähän vinoon. Kun sitten selvisi, millaisista tilauksista ja määristä olisi kyse, alettiin tarjota syömistä ja juomista ja pyydettiin pöytään istumaan.

Samaa tapahtuu Suomessa. Kun Vera kilpailutti postituspalvelun sopimuksia, äänensävy muuttui siinä kohtaa, kun Vera kertoi, millaisista tilausmääristä kuukautta kohden puhutaan.

– Kun aletaan puhua luvuista, sen näkee naamasta tai kuulee, kun toisen koko olemus muuttuu ja ihminen nolostuu ja nöyristyy. Enimmäkseen he ovat olleet miehiä. Uskoisin sen johtuvan siitä, että olemme nuoria naisia.

Nykyään Vera tykkää leikkiä mukana. Hän viivyttelee todellisten lukujen kertomista, ja melkein nauttii, kun vihdoin pamauttaa, että olisi tilaamassa tuotetta 50 000 kappaletta.

– Toisaalta on ihan ymmärrettävää, että minua on epäilty, ja että olen itsekin epäillyt itseäni. Eihän se ihan yleistä ole, että 20-vuotias heittää tuotteen kasaan.

Joulukuussa 2023 Vera uskaltautui jättämään työnsä vaatekaupassa. Hilda oli jättänyt työt samassa paikassa jo aiemmin kesällä, ja teki Veloidelle töitä yrittäjänä opiskelujen ohella. Tämän kevään hän opiskelee vaihdossa Budapestissä. Yrittäjyys tuntuu molemmista omalta.

– Aloitin työnteon 15-vuotiaana. Silloisessa työpaikassa ikääni ja kokemattomuuttani käytettiin hyväksi sillä, että nuoren harteille annettiin vähän turhan paljon vastuuta. Koen kuitenkin tärkeäksi sen, että on kokemusta ei niin kivasta työstä, Vera sanoo.

Vera haluaa kannustaa myös muita nuoria yrittäjiksi. Idean omaan yritykseen ei tarvitse olla monimutkainen tai suuruudenhullu.

Veloiden rakentaminen on venyttänyt Veran opiskeluja neljään ja puoleen vuoteen, mutta hän ei ota paineita siitä, vaikka ne venyisivät entisestään. Eivätkä vanhemmatkaan ole asiasta painostaneet.

– Päinvastoin he ovat olleet kannustavia. Isäni asuu Espanjassa, ja viime vuoden keväänä hän lensi sieltä asti auttamaan. Viikon pakkailimme tuotteita yhdessä.

Nyt Veloide elättää Veran, mutta tavoitteet ovat korkeammalla. Tulevaisuuden haaveissa on nimittäin omat hevoset ja kilparatsastus. Ne tulevat kalliiksi, joten tienattavakin on. Vera ei kuitenkaan halua polttaa itseään loppuun yrittäessä.

– Suhtautuminen työhön on yleisestikin murroksessa. Vapaus korostuu enemmän kuin taloudellinen menestys.

Yrittäjyys myös tuntuu kiinnostavan nuoria. Sosiaalisen median kautta heiltä kysellään kokemuksia ja vinkkejä. Seuraajilleen he ovat esikuvia.

Vera ja Hilda haluavat välittää viestiä, ettei yrittäjyyden tarvitse olla monimutkaista tai suuruudenhullua. Aloittaa voi vaikka sosiaalisesta mediasta.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt