Muut ketjukaupat sulkevat oviaan, mutta Normal avasi liikkeen jopa Äänekoskelle – Mikä on brändin menestyksen salaisuus?
Muutamassa vuodessa halpaketju Normal on avannut Suomeen lähes sata liikettä. Myymälöistä tullaan etsimään niin perustuotteita kuin somessa nähtyjä trendejä. Halpuus viettelee suomalaisia, mutta jättisuosion takana on muutakin.
Kello on muutamaa minuuttia vaille kymmenen ja Pirkkalan Normalin edessä on jonoa. Kun ovet aukeavat tasalta, lapsiperhe astelee jonon kärjessä sisälle. Kesäkuisen aamun ensimmäisillä tunneilla tavarameressä uiskentelee pääsääntöisesti kiireettömiä lomalaisia.
– Käymme Normalissa, koska hinnat ovat halvempia, eikä monia tuotteita saa muualta, sanoo ostoksille tullut Susanna Kaitera.
Hänellä on etsinnässä hiustenhoitoaine, hammasharjan teriä ja matkakokoisia pakkauksia. Kaiteran mukaan liikkeessä on aina jotain kivaa ja siksi heräteostoksia tulee tehtyä jonkin verran. Viimeisimpänä kokeiluna olivat kahvisiirapit.

Olivia Kuitunen kertoo tulevansa ostoksille monesti somessa näkyvien trendien perässä. Välillä hän etsii kasvonaamioita, välillä huultenrajauskyniä. Äiti Hanna Kuitunen sanoo, että ostoksille on tultu palkkapäivän kunniaksi. Välillä Normalissa kuluu jopa satanen.

Normal on tanskalainen halpakauppaketju, joka myy päivittäistavaroita. Toukokuussa Pirkkalaan avautunut myymälä on yli 500 neliömetrinen. Asiakkaissa on paljon perheitä, koska vieressä on suuria ruokakauppoja, kertoo liikkeen myymäläpäällikkö Nelli Tikka.

Normaaleja tuotteita epänormaaleihin hintoihin. Näin kuvailee brändin perusideaa ketjun Suomen maajohtaja Johanna Valli. Kun ensimmäinen liike avattiin Espoon Selloon reilu neljä vuotta sitten, suomalaiset rakastuivat sen tuotevalikoimaan.
