Eeva

Miksi kauraa kannattaa syödä?

Miksi kauraa kannattaa syödä?
Kotimaisessa viljassa on paljon terveyshyötyjä. Se on myös ekologista. Suomessa on saatavilla erilaisia kauraleipiä. Osa on tehty kokonaan kaurasta.
  1. Kauran ravintosisältö on erinomainen. Kaurassa on enemmän proteiinia ja rasvaa kuin muissa Suomessa kasvavissa viljoissa. Kauran rasva on pehmeää eli tyydyttämätöntä, ja sen proteiinissa on kaikkia välttämättömiä aminohappoja. Kauran ja palkokasvien proteiinit täydentävät hyvin toisiaan. Lisäksi kaurassa on runsaasti kuituja, magnesiumia, sinkkiä ja rautaa.
  2. Kaura tasapainottaa verensokeria. Sen liukoisen kuidun, beeta glukaanin, muodostama geeli hidastaa ravintoaineiden imeytymistä ateriasta, jolloin veren sokeripitoisuus pysyy tasaisena pitkään. Tasainen verensokeripitoisuus auttaa pysymään vireänä. Pitkällä aikavälillä se laskee muun muassa aikuisiän diabeteksen riskiä.
  3. Kauran kuidut hellivät suolistoa. Kauran kuidut lisäävät ulostemassaa, mikä auttaa vatsan normaalia toimintaa. Kuitu nopeuttaa ruuan läpikulkuaikaa elimistössä, jolloin mahdolliset haitalliset aineet poistuvat suolistosta nopeasti. Kuitu tarjoaa myös ravintoa hyödyllisille suolistomikrobeille. Mikrobien tuottamat lyhytketjuiset rasvahapot puolestaan antavat suoliston soluille ravintoa.
  4. Kaura on kotimaista lähiruokaa parhaimmillaan. Kun valitsee suomalaisesta kaurasta tehdyn elintarvikkeen, saa terveellistä ja ympäristöystävällistä ruokaa. Samalla tukee suomalaista työtä sekä maaseudulla että ruuantuotannossa.
  5. Suomessa kauraosaaminen on maailman huippua, ja täällä hallitaan esimerkiksi harvinainen taito tehdä sataprosenttista kauraleipää. Kaura auttaa alentamaan kolesterolia. Kauran liukoinen kuitu, beetaglukaani, sitoo suolessa itseensä kolesterolia ja maksan kolesterolista valmistamia rasvahappoja, jolloin ne poistuvat elimistöstä ulosteen mukana.

Asiantuntija: molekulaaristen elintarviketieteiden apulaisprofessori Kaisa Linderborg, Turun yliopisto.

Julkaistu: 21.7.2020
Kommentoi »