
Concierge jakaa ihmetyksesi, Mari-hyvä. Amerikkalainen tutkija Jason Steffen selvitti taannoin kokeiden avulla, että matkustamot saataisiin täytettyä noin puolet nykyistä nopeammin.
Silloin sisään laskettaisiin matkustajia koneen takaosasta alkaen, joka toiselle riville kerrallaan ja ikkunapaikoilla istujat ensin, käytäväpaikoilla istujat viimeisiksi.
Toisen tutkimuksen mukaan Steffenin metodia voisi parantaa vielä sillä, että istumapaikkoja jaettaisiin osaksi sen perusteella, montako laukkua matkailijalla on kannettavanaan.
Silti lähes kaikki lentoyhtiöt toimivat toisin: arvokas bisnesluokka, lapsiperheet ja liikuntarajoitteiset ensin, lopuksi economy-luokka peräkkäiset rivit kerrallaan. Concierge kysyi syytä nykykäytäntöön Finnairilta.
Customer Process Manager Sami Suokas kertoo, että eri malleja matkustamon täyttöön on tutkittu ja kokeiltukin. Nykykäytäntö on valittu, koska se sopii yhtiön palvelulupaukseen ja tuotteisiin. ”Haluamme tarjota asiakkaille hyvän kokemuksen myös koneeseen menon yhteydessä sen sijaan, että keskittyisimme ainoastaan äärimmäiseen tehokkuuteen.”
Onko sinulla matkailuun liittyviä kysymyksiä? Lähetä ne Mondon matkailuasiantuntijalle Conciergelle: mondo@a-lehdet.fi