Tuulilasi

Mersu-pomo haastattelussa – tietoa kulissien takaa



Mersu-pomo haastattelussa – tietoa kulissien takaa

Dieter Zetsche kertoo muotoilun selvästä erilaistamisesta mallisarjojen välillä, SUV-mallivalikoiman laajenemisesta, kompaktiluokan tuoteperheen menestyksestä ja siitä, millä teknologisilla osa-alueilla Mercedes aikoo olla johtavassa asemassa.
Teksti AMS, Jens Katemann, Jens Dralle
Kuvat Mercedes-Benz

Mercedes esitteli Pekingin Auto China -messuilla eräänlaisen M-luokan coupén. Tuleeko tämä auto myös sarjatuotantoon?

Zetsche: Olette varmasti huomanneet menneinä vuosina, että tärkeiden messujen konseptimallimme ovat aina kertoneet konkreettisesta sarjatuotantoautosta. Tavallisesti ne ovat olleet jopa hyvin lähellä myöhempää tuotantomallia. Asia on näin myös tässä tapauksessa. Tulemme tuomaan M-luokan pohjalta tehdyn coupé-maisen SUV:n markkinoille vuoden 2015 puolivälissä. Se valmistetaan M-luokan tavoin USA:ssa sijaitsevassa Tuscaloosan tehtaassamme.

Olette uudistaneet tai laajentaneet viime vuosina melkein koko mallivalikoimanne. Niin ei ole kuitenkaan vielä käynyt useimpien maastureidenne ja SUV-mallienne osalta.

Zetsche: Tämä pitää paikkansa. Haluamme tarjota käytännössä jokaiseen SUV-segmenttiin vähintään yhtä mallia ja joihinkin jopa kahta.

Mennäänpä tähän vielä tarkemmin. GLA on hyvin tuore malli kompaktiluokassa. Mitä tapahtuu GLK:lle, M-luokalle ja G-luokalle?

Zetsche: Olemme jo laajentaneet tai tulemme laajentamaan SUV-tarjontaamme GLA:n ja Pekingissä esitellyn Concept Coupé SUV:n myötä. Lisäksi vuonna 2015 on vuorossa GLK:n uudistuminen. Aika tulee näyttämään, laajennammeko tarjontaamme myös tässä segmentissä. Voin periaatteessa hyvinkin kuvitella GLK:n coupé-maisen version. Mercedes on näkemykseni mukaan kaiken kaikkiaan erittäin hyvässä asemassa myös maastureiden ja SUV:ien suhteen. Niitä tarjotaan tulevaisuudessa varmasti nykyistä enemmän.

Kuinka kivikovat hiilidioksidipäästötavoitteet on mahdollista saavuttaa tämän strategian avulla?

Zetsche: Enemmän SUV-luokan autoja ja pienemmät päästöt eivät ole mielestäni ristiriidassa keskenään. Olemme asettaneet itsellemme tavoitteeksi saavuttaa kaikissa autoluokissa kullakin markkina-alueella voimassa olevat päästörajat. Panostamme erityisesti maastureiden osalta pistokehybrideihin, joilla pääsee myös pidempiä matkoja sähköllä ja joita pystyy lataamaan pistorasiasta. Etenemme erittäin hyvin tässä suhteessa.

Tarkoittaako tämä sitä, että jokaisesta SUV:sta tulee pistokehybridimalli?

Zetsche: En menisi niin pitkälle. Joissakin malleissa hiilidioksidipäästömääräykset on mahdollista saavuttaa myös perinteisten keinojen avulla.

Mercedeksen koko malliston keskipäästöt olivat 134 g CO2/km vuonna 2013. Koska tulette alittamaan 120 gramman maagisen rajan?

Zetsche: Olemme ilmoittaneet haluavamme saavuttaa noin 125 gramman rajan vuonna 2016. Korostan erityisesti tätä tavoitetta. Totta kai tulemme saavuttamaan myös vuodesta 2020 tai 2021 alkaen voimassa olevat päästörajat.

Hyvin menestynyt kompaktiluokan tuoteperheenne auttaa teitä tämän tavoitteen saavuttamisessa. Myös S-luokka on erittäin menestyksekäs. Pystyttekö laatimaan tämän pohjalta tietynlaisen reseptin tulevia malleja varten? Pitäisikö esimerkiksi muotoilua muuttaa enemmän mallivaihdoksen yhteydessä?

Zetsche: Löimme kuusi vuotta sitten lukkoon kaikkia autojamme koskevan muotoilustrategian. Keskeisenä ideana oli Mercedeksille yhteisen muotokielen tulkitseminen eri tavalla eri autoluokissa. Näemme nyt, että päätös muotoilun selvästä erilaistamisesta mallisarjojen välillä oli täysin oikea, vaikka A-luokan ja CLA:n omaleimainen ulkonäkö isompiin mallisarjoihin verrattuna ärsyttikin varmasti ensin joitakin Mercedes-faneja. Mutta otetaanpa CLA esimerkiksi: sen amerikkalaisista ostajista yli 80 prosenttia on tullut muilta merkeiltä. En ole nähnyt vielä koskaan vastaavaa tällä alalla paitsi tietysti Teslan kohdalla, joka ei ole tehnyt autoja aiemmin.

A-luokkaa ja sen johdannaisia valmistavat tehtaat ovat kapasiteettinsa äärirajoilla, ja ne eivät pysty valmistamaan tarpeeksi autoja. Ettekö ole harmissanne siitä, että laskitte luvut alakanttiin nykynäkökulmasta?

Zetsche: Julkistin muutama vuosi sitten vuoteen 2020 asti ulottuvan strategiamme. Aika monet puhuivat silloin epärealistisista tavoitteista. Jotkut halusivat keskittyä myös firman sisällä mieluummin siihen, että teemme erittäin hyviä autoja, mutta emme kuitenkaan valmista niitä suuria määriä. Meillä oli vaarana nähdä Audin ja BMW:n meitä nopeampi kasvu luonnonlakina. Myös siihen vedottiin, että olemme eri tasolla ja että valmistusmäärillä ei olisi merkitystä. Meidän tavoitteenamme on tietysti valmistaa parhaat autot, ja lehtien testit todistavat usein, että saavutamme myös tämän. On kuitenkin epärealistista väittää, että olisimme eri tasolla. Loppujen lopuksi asiakas päättää siitä, kuka on tehnyt työnsä hyvin, ja tämä tuomio näkyy ostopäätösten kautta. Tässä mielessä valmistusmäärillä on siis merkitystä. Nykyiset kapasiteettiongelmamme johtuvat taannoisesta ajattelutavastamme, kun emme uskoneet tarpeeksi kasvuun. Nykyään teemme niin ja tulemme siksi olemaan tulevaisuudessa vielä paremmassa asemassa.

Mitä voitte tehdä lyhyellä aikavälillä, jotta asiakkaat eivät joudu odottamaan liian pitkään?

Zetsche: Olemme siirtyneet kahdesta vuorosta kolmivuorotyöhön niissä tehtaissa, joissa valmistetaan A- ja B-luokkaa sekä CLA:ta ja GLA:ta. Lisäksi olemme ottaneet suomalaisen sopimusvalmistajamme Valmetin kaikki kapasiteetit käyttöön. Myös moottori- ja vaihteistotehtaat ovat rajoittavia tekijöitä, ja laajennamme niitä parhaillaan. Se ei kuitenkaan tapahdu hetkessä.

Kaikesta euforiasta huolimatta kompaktiluokan autoilla ei saa aikaan samanlaista katetta kuin esimerkiksi S-luokalla.

Zetsche: Kasvamme kaikissa segmenteissä ja valmistamme sellaisia määriä S-luokkaa, joita emme olisi voineet kuvitellakaan muutama vuosi sitten. Pelkästään ensimmäisen vuosineljänneksen aikana toimitimme asiakkaillemme vajaat 25 000 S-luokkaa, mikä oli tuplasti enemmän kuin edellisen vuoden vastaavana aikana. Samanaikaisesti saimme tässä ankarasti kilpaillussa segmentissä, jossa on tarjolla muiden merkkien erittäin vahvoja tuotteita, kaupaksi enemmän S-luokkia kuin mitä Audi A8:aa ja BMW 7-sarjaa myytiin yhteensä. Lisäksi kompaktiautojen uusi mallisarja on huomattavasti kannattavampi kuin sen edeltäjä.

Siirrytäänpä Formula 1:een. Mercedeksellä menee tosi hyvin juuri nyt, kun uusi voimanlähdekonsepti on otettu käyttöön. Mistä se johtuu mielestänne?

Zetsche: Pienemmät iskutilavuudet, turboahtaminen ja sähköistäminen: Formula 1 -moottori on nyt teknologialtaan paljon lähempänä sarjatuotantoautojen tuotekehitystämme. Formula 1 -tiimi ja tuotantoautojen tuotekehitys oppivat toisiltaan paljon aiempaa enemmän.

Millä teknologian osa-alueilla Mercedeksen täytyy mielestänne osoittaa johtoasemansa tulevina vuosina?

Zetsche: Aiomme olla myös vastaisuudessa turvallisuuden mittapuu. Valmistamme tilastollisesti turvallisimpia autoja ja haluamme kasvattaa tätä etumatkaa vielä entisestään. Myös autonomisella ajamisella on tässä suhteessa mielestäni tärkeä merkitys. Olemme ykkösiä avustinjärjestelmien osalta, jotka tukevat kuskia aktiivisesti onnettomuuden vaaran uhatessa. Myös mukavuus sekä laatu ovat aina olleet ja tulevat olemaan myös jatkossa Mercedeksen vahvuuksia.

Kuinka asiakkaat ovat ottaneet uuden C-luokan vastaan? Voitteko sanoa jo jotakin auton tilauskannan kehittymisestä?

Zetsche: On vielä vähän liian aikaista sanoa konkreettisia lukuja, mutta tilausten kehittyminen vaikuttaa lupaavalta.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 22.6.2014