Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Mercedes haluaa olla täyssähköbrändi – mutta tietyllä reunaehdolla

Mercedes on kertonut, että se aikoo olla täyssähköbrändi vuonna 2030 ainakin siellä, missä markkinatilanne sen sallii. Tämä tarkoittanee ainakin Eurooppaa ja Kiinaa.

27.7.2021 Tuulilasi

Lausunto on hieman tulkinnanvarainen, mutta joka tapauksessa Mersulta on tulossa kuusi uutta sähköistä mallia vuoteen 2023 mennessä ja kolme uutta sähköistä alustaa vuoteen 2025 mennessä.

Mercedeksen tavoitteena on nostaa sähköisten malliensa myyntiosuus 50 prosenttiin, aiemmin tavoite oli 25 %.

”Vuoteen 2025 mennessä asiakkaillamme on mahdollisuus valita sähköinen versio jokaisesta mallistamme. Joka segmentistä löytyy sähköinen versio jo ensi vuonna”, Mercedes tiedotti.

Jos vertailuna käytetään sitä, että auton yhden sukupolven elinkaari on noin 6-7 vuotta, seuraavan sukupolven C-sarja saattaa 2030-luvun puolivälin haminoilla olla hyvinkin viimeinen Mercedes, missä on polttomoottori. Edellinen sukupolvi on jo julkistettu ja seuraava tulee myös polttomoottorilla näillä näkymin joko 2027 tai 2028.

”Tulevaisuudessa emme jahtaa niinkään volyymia vaan pyrimme parempaan tuottavuuteen”, sanoi Mercedeksen johtaja Ola Källenius Car Advicen mukaan.

Tähän mennee kuitenkin vielä aikaa, sillä sähköautojen valmistus ei ole vielä yhtä tuottavaa kuin polttomoottoriautojen. Tilanteen pitäisi tasoittua tämän vuosikymmenen aikana.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt