Tuulilasi

Mercedes C-sarjan historia – autoja monessa sukupolvessa



Mercedes C-sarjan historia – autoja monessa sukupolvessa

Mercedesin C-sarjaa on tehty jo 8,5 miljoonaa kappaletta ja 32 vuotta. Alla on pieni paketti automallin mielenkiintoiseen historiaan.
Teksti AMS, Heinrich Lingner
Kuvat AMS

Mercedes Benz 190 W201

Mercedes starttasi uuteen aikakauteen W201:n myötä. Autoluokan, koon, muotoilun, ja alustan osalta kaikki oli uutta 190:ssä. Alku oli vaatimaton, koska pikku-Mersua sai kaksilitraisella moottorilla, jonka kaasutinversio tuotti 90 heppaa ja ruiskumalli 122 hevosvoimaa.

Myöhemmin valikoimaan lisättiin dieseleitä sekä pienempiä ja suurempia bensakoneita. Niiden skaala ulottui 2,6-litraiseen kuutoseen sekä 2.3- ja 2.5-16-malleihin. Autosta tehtiin jopa ensimmäinen AMG-versio, eli 234-heppainen 190 E 3.2. W201 aloitti myös menestyksekkään moottoriurheilu-uran DTM:ssä.

Mercedes Benz C-luokka W202

W202, eli ensimmäinen C-luokan nimeä kantanut Mersu korvasi 190:n toukokuussa 1993. Moni asia oli muuttunut 11 vuoden aikana, ja Mercedes mainosti C-luokkaa edullisella hinnalla: C 180 maksoi 40 825 Saksan markkaa maassa, jonka uudelleen yhdistymisestä oli kulunut kaksi vuotta. Tuolla summalla sai 1,8-litraisen ja 122-heppaisen bensakoneen.

C-luokkaa tarjottiin ensimmäistä kertaa myös farmarikorisena T-mallina, joka tuli markkinoille kolme vuotta sedanin jälkeen. Farkusta tuli nopeasti myyntimenestys. W202 pysyi mallivalikoimassa vuoden 2000 loppuun asti, ja sitä valmistettiin 1,8 miljoonaa yksilöä.

Mercedes Benz C-luokka W203

Saksassa oli vielä käytössä D-markka, kun W203 esiteltiin mallivuodeksi 2000. Halvin versio, eli 129-heppainen C 180 maksoi 49 880 Saksan markkaa. Moottorivalikoimasta tuli laajempi, ja koneet saivat lisää tehoa. Enää tarjolla ei ollut yhtään alle 100-hevosvoimaista moottoria.

Jopa taksikuskeille tarkoitetun, teholtaan pienennetyn C 200 CDI:n dieselissä oli 102 heppaa. Syksyllä sedanin ja T-farmarimallin seuraksi esiteltiin kolmas korivaihtoehto, eli Sportcoupé CL 203. Sen oli tarkoitus kilpailla BMW 3-sarjan Compactin kanssa, ja auto pysyi W203:a pidempään tuotannossa vuoteen 2011 asti.

Mercedes Benz C-luokka W204

Uusi C-luokka esiteltiin vuoden 2007 Geneven autonäyttelyssä. Siinä oli mm. ensimmäistä kertaa pieni muotoiluvallankumous: kaikissa sedaneissa ja farkuissa ei ollut enää ylpeän näköistä Mersu-maskia pystyssä olevalla tähdellä. Avantgarde-varustetasossa oli matala nokka, jossa tähti oli integroitu maskiin Mercedeksen coupéjen ja roadsterien tyyliin.

 Uusi tyyli kävi mainiosti kaupaksi myös edullisempien moottoriversioiden osalta. Vähätehoisimmassa dieselissä oli aluksi 136 heppaa, ja bensakoneiden osalta valikoima alkoi 156-hevosvoimaisesta C 180 Kompressorista. C 63 AMG Black Seriesin moottori tuotti 517 heppaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa.

Julkaistu: 19.7.2014