Tuulilasi

Mercedes-Benzin menekki kasvoi marraskuussa eniten 15 kärkimerkin joukossa

1


Mercedes-Benzin menekki kasvoi marraskuussa eniten 15 kärkimerkin joukossa

Mercedes-Benzin markkinaosuus marraskuun automyynnissä nousi 5,8 prosenttiin yhteensä 503 asiakkaille toimitetulla henkilöautolla. Kasvua edellisvuoden marraskuusta kertyi 12,8 prosenttia.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Mercedes-Benz

Se on korkein luku – ja ylipäänsä harvoja plusmerkkisiä lukuja – 15 eniten myydyn automerkin joukossa. Mercedes-Benz oli marraskuussa maan 6. suosituin automerkki. Uusia Mercedes-Benzejä on myyty 11 kuukaudessa 5775 kappaletta eli tuhat enemmän kuin Audeja ja yli 1200 enemmän kuin BMW-malleja. Malleista suosituin on ollut E-sarja 1266 autolla. Vahvin on puolestaan Suomessakin valmistettavan GLC:n kasvu: 55,2 prosenttia kaikkiaan 858 autoon marraskuun loppuun mennessä.

Mercedes-Benz oli marraskuussa 5. suosituin merkki yritysten ajoneuvohankinnoissa 207 autolla (markkinaosuus 9,3 %). Yrityskäyttöön on toimitettu 1911 Mercedestä, ja markkinaosuus on 7 prosenttia. Tähtimerkeistä suosituin yritysauto on C-sarja 443 autolla ja 25,1 prosentin kasvuluvulla. GLC:n kasvuluku yrityspuolella on 73,5 prosenttia yhteensä 314 autoon.

Ensimmäiset GLC F-Cell-vetyautot luovutettiin asiakkaille Saksassa

Mercedes-Benz GLC F-Cell on ainutlaatuinen ladattava vetyhybridiauto, jonka kulutuslukemat mairittelevat: yhdistetty kulutus 0.34 kg vetyä/100 km, CO2-päästöt 0 g/km ja sähkönkulutus 13,7 kWh/100 km. Auto toimii sekä vedyllä että lataussähköllä. Vedyllä toimintamatka on noin 430 kilometriä, ja lataussähköllä 51 kilometriä. Ensimmäiset GLC F-Cell-mallit on luovutettu koekäyttöön Saksassa maan rautatieyhtiö Deutsche Bahnille. Jatkossa käyttäjien joukkoon liittyvät vielä Air Liquide, Shell, Linde AG sekä Stuttgartin ja Hampurin kaupungit. Mercedes-Benz Rent -palvelun kautta auton voi vuokrata myös yksityiskäyttöön keväästä 2019 alkaen. GLC F-Cell-malli ei toistaiseksi ole tulossa Suomeen, koska meiltä puuttuu vedyn latausinfrastruktuuri.

Klassikkoautoihinkin saa varaosia nyt 3D-printtaamalla

Mercedes-Benz laajentaa määrätietoisesti 3D-printattujen varaosien saatavuutta. Hyötyajoneuvoihin eräitä osia on voinut printata jo vuodesta 2016, ja nyt ovat vuorossa varsinaiset klassikot kuten 300 SL Coupé (W 198). Malliin saa printattuna uuden alumiinisen taustapeilin kotelon, jossa on kromipinnoite kuten alkuperäisessäkin peilikotelossa. Jalusta on kuitenkin 42,5 milliä pidempi, joten peilin asento tarjoaa paremman näkyvyyden taakse. Toinen vastaava printtiosa on sytytystulpan jalka, joka sopii halkaisijaltaan 21-millisille tulpille. Daimlerilla on 3D-printauksesta jo 30 vuoden kokemus, sillä teknologiaa on aikaisemmin käytetty esimerkiksi prototyyppien valmistuksessa. Jatkossa printattuina voidaan valmistaa moottorin komponenttien lisäksi muovi- ja kumiosia.

Julkaistu: 5.12.2018