Tuulilasi

Mercedes-Benz Vision EQXX satsaa aerodynamiikkaan – 1 000 kilometriä yhdellä latauksella?

Mercedes-Benz Vision EQXX satsaa aerodynamiikkaan – 1 000 kilometriä yhdellä latauksella?
Mercedes-Benz Vision EQXX on työnäyte siitä, kuinka hyötysuhdetta järjestelmällisesti parantamalla sähköauto voi saavuttaa jopa 1000 kilometrin rajapyykin.
Julkaistu: 8.2.2022

Mercedes-Benz on viime aikoina panostanut autojensa aerodynamiikkaan ja etenkin alhaiseen ilmanvastukseen. Merkin uusi sähköinen lippulaiva EQS onkin maailman alhaisimmalla ilmanvastuskertoimella (0,20) varustettu tuotantoauto.

Kuluttajaelektroniikkamessuilla (CES) Las Vegasissa esitelty Vision EQXX pistää vielä paremmaksi 0,17 cd-arvollaan. Erotuksena EQS:ään on kuitenkin se, että Vision EQXX:ää ei tulla koskaan näkemään tuotannossa. Kaikki kyseisestä autosta saatava oppi hyödynnetään kylläkin Mercedeksen tulevissa sähköautoissa.

Vision EQXX:n toimintamatka on vakuuttava, sillä sen pitäisi kulkea aidosti 1 000 kilometriä yhdellä latauksella ilman että siihen on edes ahdettu järkyttävän isoa akkua.

Kokonaisuutena Vision EQXX:n sähkönkulutukseksi on saatu vaikuttava 10 kWh/100 km lukema. Kuinka lähelle tätä kulutusta EQXX pääsisi ikinä arkielämässä, jäänee spekulaatioiden varaan.

EQXX talousajon superauto

Miten tämä huima 1 000 kilometrin toimintamatka on sitten saavutettu? Mercedes on keskittynyt auton jokaisella osa-aluella siihen, että hyötysuhde olisi mahdollisimman hyvä. Apua kehitystyöhön Mercedes on saanut mm. omalta F1-tiimiltään. EQXX on ikään kuin talousajon superauto, hieman kuin Volkswagenin XL1 -talousihme muutama vuosi takaperin. Kyseisen auton tavoitteenahan oli kulkea alle litran keskikulutuksella.

EQXX:n vaikuttavimmat saavutukset liittyvät aerodynamiikan lisäksi akkuun. Sen kapasitetti on 100 kWh, mikä alkaa olla standarditasoa ylemmän hintaluokan sähköautoissa. Erona aiempaan on se, että akku on tilavuudeltaan 50 prosenttia pienempi kuin EQS:n vastaavan kapasiteetin akku.

Myös akun paino on pudonnut 30 prosenttia. EQXX:n akku voidaan siis ahtaa paljon aiempaa pienempään autoon. Akun sisäisiä vastuksia on parannettu tuntuvasti, mikä vähentää lämmöntuotantoa. Näin ollen akun jäähdytys on voitu pitää pienempänä kuin perinteisissä sähköautoissa. Akku jäähdytetään mm. auton alla kulkevalla ilmalla, lämpöä tuotetaan puolestaan erittäin energiatehokkaalla lämpöpumpulla.

Mercedes-Benz Vision EQXX

95 prosentin hyödysuhde

Yksi EQXX:n vaikuttavimmista lukemista on sen sähkövoimalinjan 95 prosentin hyötysuhde. Sen verran akkuun varastoidusta energiasta voidaan siis käyttää auton liikuttamiseen. Vertailun vuoksi: parhaimmat polttomoottoriautot kykenevät noin 30 prosentin ja parhaat hybridit reilun 40 prosentin hyötysuhteeseen.

Myös EQXX:n muilla osa-alueilla on pyritty siihen, että ylijäämämateriaaleja käytetään mahdollisimman vähän. Auton eri metallivaluosien suunnittelussa on hyödynnetty luonnon muotoja ja rakenteita, jolloin ne olisivat mahdollisimman kevyitä, mutta silti kestäviä.

Auton ehkä erikoisin aerodynaaminen ominaisuus on sen säädettävä takadiffuusori, joka vauhdissa laskee lähelle tien pintaa ja alentaa auton ilmanvastusta. Hitaammissa vauhdeissa diffuusori painu takaisin ylös, jotta se ei ottaisi kiinni esimerkiksi kanttariin.

Kokonaisuutena Vision EQXX:n sähkönkulutukseksi on saatu vaikuttava 10 kWh/100 km lukema. Kuinka lähelle tätä kulutusta EQXX pääsisi ikinä arkielämässä, jäänee spekulaatioiden varaan. Kuten aiemmin kuitenkin mainittiin, kaikki EQXX:n kehityössä saavutetut opit ja innovaatiot tulevat tavalla tai toisella Mercedeksen tuleviin sähköautoihin.

6 kommenttia