
Mercedes-Benz S-sarja W220 vm. 1998–2005 – Tutki katsastusviat ja nämä viisi kohtaa ennen ostopäätöstä
Käytetty 4. sukupolven S-Mersu voisi olla monen toivelistalla. Kaupoilla kannattaa olla tarkkana, ettei kaikki pääty kyyneliin.
Mercedes-Benzin S-sarjalainen on monille unelmien auto: ylellinen, edistyksellinen, turvallinen ja kestävä. Ongelmaksi hankintaan uutena on meillä vain muodostunut hinta, joka kohoaa useimpien tavoittamattomiin. Käytettynä asetelma onneksi muuttuu, kun vanhempien mallien hinnat laskeutuvat lähemmäksi maan pintaa.
Neljännen sukupolven S-sarjaa (W220, vuosimallit 1998–2005) valmistettiin vain neliovisena sedanina. Tarjontaa on auton uushankintahintaan nähden Suomessakin kohtuullisen hyvin, mikä kertoo osaltaan myös mallin pitkäikäisyydestä. Ensimmäisten vuosimallien autoilla on ehditty usein jo ajaa varsin korkeita kilometrimääriä, mutta hyvin huolletulle Mercedes-Benz -tekniikalle suuretkaan ajomäärät eivät ole ongelma.
W220 osuu Mercedes-Benzin historiassa mielenkiintoiseen ajanjaksoon, pääosin Daimler-Chrysler –yhteistyön vuosiin. On väitetty, osin myös aiheellisesti, että tuolloin saksalaismerkin laatu alkoi ailahdella, korituotanto kohtasi ruostumisongelmia ja alihankintaketjujen laaduntarkkailu pääsi paikoin pettämään. Uusia malleja esiteltiin yhtiössä nopeassa tahdissa, varustelua kohennettiin ja hintoja tarkistettiin alaspäin kilpailukyvyn varmistamiseksi. Lopputuloksena syntyi autoja, joiden kaikkia ominaisuuksia ei ehkä ollut testattu saksalaismerkille tyypillisellä säntillisyydellä.
Olipa totuus sitten väitteen kanssa yhtäpitävä tai ei, yhteistyö Chryslerin kanssa lopetettiin melko pian, vuonna 2007. Sen jälkeen Mercedes-Benzien laatu alkoi jälleen kohentua.
Facelift esiteltiin 4. sukupolven S-Mersuun vuonna 2003. Moottorivaihtoehtoja oli tuolloin Suomen tuontiohjelmassa seitsemän. 4Matic-nelivetoja on huomattavasti vähemmän saatavilla kuin takavetoja, mikä vaikuttaa myös niiden pyyntihintoihin kohottavasti. Harvinaisuutta tai sijoituskohdetta etsiville on muutamia S600- ja AMG-versioita löytänyt niin ikään tiensä käytettyjen myyntimarkkinoille maahamme.
W220:ssa ensiesiteltiin monia mukavuus- ja turvallisuusuutuuksia, esimerkiksi Airmatic-ilmajousitus, Comand-käyttöjärjestelmä, Distronic Plus –mukautuva tasanopeussäädin, moottorin Active Cylinder Control, 4Matic-neliveto ja Pre-Safe –turvallisuusjärjestelmä, jotka ovat vielä nykyisinkin monissa perusautoissa harvinaisempaa herkkua.

Tarkasta nämä
Moottorit ovat lähtökohtaisesti vankkoja, mutta vuosien ja kilometrien karttuessa huolia aiheuttavat etenkin apulaitteet ja lukuisat eri ohjaus-, anturi- sekä säätökomponentit. Dieseleiden ruiskutuksen ohjauslaitteiston vikoja esiintyy tasaisesti.
Raskas S-sarjalainen on usein jarruiltaan huoltoa vailla. Seisontajarru saattaa puoltaa ja jarruletkut voivat hapertua vuosien vieriessä. Pyöränlaakeriviat ovat myös suhteellisen yleisiä. Kardaanin nivelvikoja esiintyy paljon ajetuissa yksilöissä.
Ilmajousitus on erinomainen varuste, jota osaa arvostaa sen toimiessa oikein. Järjestelmän kuluvien peruskomponenttien kestoikä on keskimäärin 200 000 kilometriä, hieman kuluneen ajan mukaan. Ilmajousituksen toiminta on syytä tsekata.
Automaattivaihteisto on vahvaa tekoa, mutta saattaa tihkua tai vuotaa öljyä. Myös ohjainyksiköt reistailevat ajoittain. Tarkista koeajon jälkeen, ettei auton alle jää merkkejä vuodosta.
Eturipustuksen ja –akseliston komponentit ovat kovilla. Ohjauksen ja etuakseliston osien kuluneisuus on yleinen ominaisuus, mutta ei onneksi kallis korjata.

