Tuulilasi

Mercedes-Benz haluaa autoihinsa keinotekoisen äänimaailman: ”Rakastan V8-moottorin ääntä enemmän kuin mitään”

3

Mercedes-Benz tekee parhaillaan aktiivisesti töitä keinotekoisten auton moottoriäänien parissa. Lakien tiukentuessa ja sähköautoilun yleistyessä autojen äänimaailma tulee hiljenemään merkittävästi, mikä ei monia autofaneja ilahduta.
Kuvat Mercedes-AMG

Mercedeksen suunnittelujohtaja Gorden Wagener puhui asiasta Las Vegasin kuluttajaelektroniikkamessuilla. Hän on ihastunut omalla AMG 45:llä ajamiseensa Saksan autobaanoilla.

”Rakastan sen V8-moottorin ääntä enemmän kuin mitään, onhan se täysin eri asia kuin sähköautojen hyrinä. Lainsäädäntö kuitenkin rajoittaa jo autoista lähtevää melua, autojen on oltava valitettavasti yhä hiljaisempia. Niinpä teemmekin nyt töitä keinotekoisten äänien kanssa ja pohdimme myös ankarasti, millaisia ääniefektejä sähköautoihin pitäisi tulla”, Wagener sanoi.

Wagenerin mukaan sähköautojen hiljaisuus aiheuttaa melkoisia haasteita. Mahdollisuus luoda niihin uudenlainen äänimaailma niin ulko- kuin sisäpuolellekin vaati uudenlaista ajattelua.

”Sisältähän autoista tulee keinoälyn myötä koko ajan älykkäämpiä. Ne ikään kuin heräävät henkiin. On tärkeää, että autojen äänimaailmassa on myös kommunikaatiota ja palautetta, joten myös UX-käyttäjäkokemusosastomme miettii tätä äänimaailmahaastetta.”

Mercedes haluaa hiljaisiin autoihin äänimaailman, joka vastaa juuri tietyntyyppistä ajokokemusta.

”Kehitämme juuri todella mielenkiintoista ja jännittävää applikaatiota – siitä löytyy luonnollisia ääniä kuten sade ja tuuli, sillä pystyy säätämään äänimaailman haluamakseen. Se saa kuljettajan oikeaan ajotunnelmaan ja myös sähköautojen kuljettajat pääsevät nauttimaan ajokokemuksestaan enemmän”, Wagener kertoo.

Edellisen sukupolven AMG:n 6,2-litrainen V8-moottori päästää ilmoille fantastiset äänet – tosin on olemassa myös ihmisiä, joita autojen muhkea äänimaailma ei viritä. 6,2-litrainen korvattiinkin uudessa versiossa 4,0-litraisella V8 tuplaturbolla. Aika näyttää, josko uusi moottori pystyy tavalla tai toisella säilyttämään tulevaisuudessa muhean aggressiivisen äänensä. Ainakin Wagenerin mukaan juuri äänimaailma on osa ajamisen iloa.

”Kaikkien hybridien, täyssähköautojen ja autonomisen ajamisen tulevaisuudenvisioissa emme saa unohtaa sitä, että ajamisen on edelleenkin tarkoitus olla hauskaa ja tarjota nautintoa.”

Julkaistu: 11.1.2019