
Mercedeksen myynti laski – dieselit kuitenkin kiinnostavat yllättävästi
Uusia Mercedes-Benz-henkilöautoja ensirekisteröitiin heinäkuussa 350 kappaletta. Seitsemän kuukauden aikana uusia tähtikeulaisia autoja on toimitettu asiakkaille yhteensä 3645 kappaletta, ja markkinaosuus on 5,3 prosenttia.
Mercedes-Benz on maan 7. eniten rekisteröity henkilöautomerkki huolimatta lievästä –5,7 prosentin laskusuunnasta. Saksalaisiin premium-kilpailijoihinsa verrattuna Mercedes-Benz on myynnissä yhä omilla tuhatluvuillaan.
Dieselmyynnissä Mercedes-Benz on maan 4. suosituin merkki 12,1 prosentin markkinaosuudella. Kaikista alkuvuoden aikana myydyistä Mercedes-henkilöautoista 1727 kappaletta on ollut dieselkäyttöisiä, ja Mercedesin dieselmyynti on lähes viime vuoden tasolla (–3,6 %) huolimatta markkinan –24,1 prosentin laskusta. Dieselmoottori on ilmaston kannalta hyvä vaihtoehto pienemmän CO2-päästön ansiosta. Nykyiset Euro 6-tason dieselmoottorin tuottavat parhaimmillaan lähes 0 grammaa typpioksideja, eli niitä ei voi verrata aikaisempien päästötasojen voimanlähteisiin.
Myydyimmät Mercedes-mallit ovat C- ja A-sarjat (808 ja 772 kpl). Niiden kannassa on E-sarja 734 kappaleen menekillä. A-sarjan kysyntä on kasvanut vuoden 2018 vastaavaan aikaan verrattuna 61,2 ja C-sarjan 13,2 prosenttia. Mercedes-Benzillä on ainoana saksalaisena premium-merkkinä kolme mallia Suomen TOP 30 -listalla. Yritysmyynnin osuus seitsemän kuukauden autoista oli 1005 kpl.
Uusissa kompaktimalleissa tarjolla maailman tehokkain nelisylinterinen tuotantomoottori
Mercedes-AMG:n kompaktimallien tarjonta täydentyy neljällä uudella tehomallilla, kun A 45, CLA Coupé 45, A 45 S sekä CLA Coupé 45 S saapuvat markkinoille. Suomeen uutuudet saapuvat marraskuussa. Mallien sydämenä sykkii uusi kaksilitrainen voimanpesä, joka S-versioissa edusta litrateholtaan maailman väkevintä nelisylinteristä tuotantomoottoria. Litrateho on peräti 155 kW (211 hv) – lukema, joka itse asiassa päihittää lähes kaikki suuremmallakin kuutiotilavuudella varustetut urheiluautot. A 45 S- ja CLA Coupé 45 S -malleissa moottori kehittää 310 kW:n (410 hv) tehon ja 500 newtonmetrin väännön. Kiihdytys nollasta sataan sujuu 3,9–4 sekunnissa, ja keskikulutus vaihtelee 8,1–8,4 litran välillä. Moottorin ahtaminen on toteutettu kaksivaiheisen Twin Scroll -ahtimen ja teräksisen pakosarjan avulla. Suurin käytettävä ahtopaine 45 S -moottorissa on 2,1 baaria.
Ahtoilma jäähdytetään vesi-välijäähdyttimellä ja moottorin jäähdytys kahden rinnakkaisen järjestelmän avulla. Moottorissa hyödynnetään niin ikään CAMTRONIC-imu- ja pakoventtiilienohjausta, sisäistä kitkaa vähentävää CONICSHAPE-hoonausmenetelmää sekä sylinteriseinämien Nanoslide-pinnoitetta. Moottori valmistetaan alusta loppuun käsityönä one man–one engine-periaatteella – tosin nykyisin AMG-moottoreita kokoavat myös naiset.