
Rikollisten taistelu levisi someen – Kun huumekuriiri striimaavat pakonsa TikTokiin, miljoonat peukuttavat
Meksikon huumesota oli verinen aiemminkin, mutta parikymmentä vuotta sitten eräs rikollispomo alkoi haalia julkisuutta verkosta. Nyt kartellit ovat somevaikuttajia.
The Atlanticin alkuperäisen, englanninkielisen jutun voit lukea tästä linkistä.
Ruumiita alkoi ilmestyä 2000-luvun alkuvuosina. Ne riippuivat maantiesiltojen kaiteista, ja paitoihin oli kirjoitettu uhkaavia viestejä. Koko Meksiko tiesi, että huumekartellit murhasivat ihmisiä, mutta harvoin ne tekivät siitä näin näyttävää esitystä.
Vuonna 2005 eräs rikollisjohtaja, Edgar Valdez Villarreal, lempinimeltään La Barbie, alkoi tavoitella julkisuutta aivan uudella tavalla. Hän julkaisi verkossa videon, jossa hänen joukkionsa kidutti ja tappoi kilpailijoitaan.
Velipuoleni, joka on telenovelanäyttelijä, suostui näyttelemään Valdezia elämäkertaelokuvassa. Myöhemmin selvisi, että käsikirjoituksen ja rahoituksen oli järjestänyt La Barbie, joka vaelteli kuvauspaikalla tuon tuostakin.
Nyt, kaksi vuosikymmentä myöhemmin, alan tajuta, että nuo synkät spektaakkelit olivat trendin alku. Kartelleista on tullut sosiaalisen median vaikuttajia. Ne ovat muuttaneet rikollisuutensa myytäväksi tuotteeksi ja levittävät sitä julkisesti samalla, kun viranomaiset ja somealustat yrittävät turhaan hillitä niitä.
Huumekuriirit julkaisivat TikTokissa itsestään videon pakenemassa tulliviranomaisia hurjassa moottorivenetakaa-ajossa ja keräsivät miljoonia tykkäyksiä. Osa sisällöstä on vähemmän Miami Vice -tyylistä toimintaa ja enemmän strömsöä: esimerkiksi unikonsiemeniä kerääviä viljelijöitä. Kun jatkaa selaamista, vastaan voi tulla järjestöjen rivimiehiä kasaamassa nippukaupalla sadan dollarin seteleitä, avolava-autossa loikoilevia tiikerinpentuja tai koiria, jotka kantavat suussaan irrotettuja päitä.
