Tuulilasi

Mazdan tiukempi puristus



Mazdan tiukempi puristus

Bensiinimoottorin tavanomaista suurempi puristussuhde on Mazdan mukaan avain parempaan taloudellisuuteen. Skyactiv-moottoreissa puristussuhteet poikkeavatkin melkoisesti perinteisistä.
Teksti Oskari Pentti
Kuvat Mazda

Yhtiö vertaa tilannetta puristussuhteiden 10:1 ja 15:1 välillä. Nosto parantaa moottorin termistä hyötysuhdetta yhdeksän prosenttia.

Puristussuhde 15:1 ei normaalisti ole järkevä, koska se aiheuttaa nakutusta ja vääntömomentin vähenemistä alakierroksilla. Puristussuhdetta nostettaessa palotilan lämpötilaa on laskettava.

Tähän Mazdalla on muutama lääke. Monipistesuuttimet antavat tasaisen sumun koko palotilaan. Mäntien lakipinnat on muotoiltu aiheuttamaan tehokas imu ja pyörteily palotilassa. Pakosarjan 1-2-4 -rakenteella saadaan moottorille vapaampi hengitys. Lisäksi pitkät yksittäisputket parantavat palokaasujen hallintaa.

Näillä opeilla taloudellisuuden sekä alakierrosväännön luvataan parantuneen 15 prosenttia perinteisiin ratkaisuhin verrattuna.

Dieselissä keino taloudellisuuteen on Mazdan mukaan päinvastainen eli puristussuhteen laskeminen. Tavallisesti dieselissä on hyvä alakierrosvääntö, mutta alhaiset huippukierrokset. Mazda on korottanut maksimikierroksia. Matalampi puristussuhde on mahdollistanut osien keventämisen, ja ruiskutushetkeä on voitu aikaistaa. Palotapahtuma alkaa heti, kun mäntä on yläkuolokohdassa. Tämän ansiosta isompi osuus sylinterin pystyliikkeestä tekee työtä tehon tuottamiseksi.

Lue Mazda 3 1.5 (100) Skyactiv-G:n kattava testi Tuulilasin numerosta 16/2013.

Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Julkaistu: 10.1.2014