Tuulilasi

Mazdan täyssähköinen MX-30 ensi kesänä Eurooppaan – toimintamatka vain 200 kilometriä

Mazdan täyssähköinen MX-30 ensi kesänä Eurooppaan – toimintamatka vain 200 kilometriä
Mazda täyssähköinen kompakti crossover MX-30 tulee Eurooppaan ensi kesänä – sen toimintamatka yhdellä latauksella on kuitenkin vain 200 kilometriä, mitä voi pitää kilpailijoihin nähden verrattain pienenä.
Julkaistu: 30.12.2019

Mazda uskoo auton kuitenkin myyvän Euroopassa niin hyvin, että se kykenee täyttämään EU:n päästövaatimukset.

Vaikka toimintamatka on niukka, pienessä 35,5 kWh:n akustossa on myös etunsa. Auton paino pysyy vain 1700 kilossa, millä on positiivinen vaikutus ajodynamiikkaan. Tosin nämä lukemat ovat vain ennakkotietoja, Mazda esittelee auton maaliskuussa Geneven autonäyttelyssä, jolloin totuus selviää. Auton hintojen oletetaan alkavan noin 35 000 eurosta (Saksassa).

”Meidän on myytävä mahdollisimman paljon sähköautoja mahdollisimman pian, että vältymme EU:n päästösakoilta. Voi olla, että 2020 joudumme maksamaan sakkoja, koska sähköistymisemme on vasta alkuvaiheessa, vuonna 2021 tilanteen pitäisi olla parempi”, sanoo Mazdan Euroopan presidentti Yasuhiro Aoyama Automotive Newsille.

Mazdan mukaan se on räätälöinyt sähköisen MX-30:n asiakkaille, jotka ajavat pääosin kaupunkialueilla päivittäin keskimäärin 40-70 kilometriä. Näin ollen he joutuisivat lataamaan auton akut joka toinen tai joka kolmas päivä. Aikomuksena ei ole tarjota autosta isomman akkupaketin versiota.

Mazdan MX-30:n kovassa kilpailijassa Hyundai Konassa on 39 kWh akusto, jolla ajaa latauksella 289 kilometriä. Konaan on tarjolla myös 64 kWh akusto, jonka toimintamatka on jo 449 kilometriä. Perusmallin hinta on 38 000 euroa, isommalla akkupaketilla 43 000 euroa.

Toisen kilpailevan mallin Volvo XC40:n akusto on 78 kWh, mutta sen hinta Saksassa alkaa jo noin 60 00 eurosta.

3 kommenttia