Tuulilasi

Mazdan katumaasturi CX-5 uudistui – hyvästä vieläkin parempi

Mazda on julkistanut toisen sukupolven CX-5:n Los Angelesin autonäyttelyssä. Radikaalien muutosten sijaan Mazda on halunnut keskittyä auton ominaisuuksien viilaamiseen.
Teksti Max Lange
Kuvat Mazda

Mazda CX-5 katumaasturi on ollut yksi japanilaismerkin menestyneimmistä malleista viime aikoina. CX-5 on varsin tuttu näky myös Suomen teillä, mutta monella muulla markkina-alueella ympäri maailman CX-5 on kompaktin katumaasturiluokan ykkönen.

Ulkoisesti uudessa CX-5:ssa on paljon samoja tuttuja elementtejä kuin edeltäjässään. Keulassa on kuitenkin piirteitä pienemmästä CX-3:sta ja isommasta CX-9:stä, takaa uutuus muistuttaa edellissukupolven mallia. Uuden CX-5:n perusmuodot ovat kuitenkin varsin onnistuneet, eikä auton muotoilusta sen menestys jääne kiinni.

Teknisesti uuden CX-5:n pohjarakenne ja moottoripaletti on suurin piirtein sama kuin edeltäjässään. Mazda on parantanut vanhan pohjarakenteen ominaisuuksia mm. jäykistämällä sitä. Korin rakenteessa on myös muutoksia, sillä auton a-pilarit sijaitsevat 35 mm aiempaa taaempana. Myös raideväli on kasvanut aiemmasta.

Kokonaispituutta edeltäjään nähden on tullut 10 mm lisää, vaikka akseliväli on siis pysynyt entisellään. CX-5 on myös madaltunut 15 mm.

Auton sisällä ohjaamon yleisilme on uudistettu täysin. Esimerkiksi Mazdan infotainment-järjestelmä on päivitetty uusimpaan versioonsa. Mazda ei ole tuttuun tyylinsä lähtenyt kikkailemaan liikoja sisätiloissa.

Koska kyseessä on vasta Yhdysvalloissa tapahtuma mallilanseeraus, joudutaan Eurooppaan saapuvaa CX-5:tä odottamaan vielä tovi. Auton valmistus alkaa kuitenkin Japanissa helmikuussa 2017.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Julkaistu: 16.11.2016
Kommentoi »