Tuulilasi

Mazdan katumaasturi CX-5 uudistui – hyvästä vieläkin parempi

Mazdan katumaasturi CX-5 uudistui – hyvästä vieläkin parempi

Mazda on julkistanut toisen sukupolven CX-5:n Los Angelesin autonäyttelyssä. Radikaalien muutosten sijaan Mazda on halunnut keskittyä auton ominaisuuksien viilaamiseen.
Teksti Max Lange
Kuvat Mazda
Mainos

Mazda CX-5 katumaasturi on ollut yksi japanilaismerkin menestyneimmistä malleista viime aikoina. CX-5 on varsin tuttu näky myös Suomen teillä, mutta monella muulla markkina-alueella ympäri maailman CX-5 on kompaktin katumaasturiluokan ykkönen.

Ulkoisesti uudessa CX-5:ssa on paljon samoja tuttuja elementtejä kuin edeltäjässään. Keulassa on kuitenkin piirteitä pienemmästä CX-3:sta ja isommasta CX-9:stä, takaa uutuus muistuttaa edellissukupolven mallia. Uuden CX-5:n perusmuodot ovat kuitenkin varsin onnistuneet, eikä auton muotoilusta sen menestys jääne kiinni.

Teknisesti uuden CX-5:n pohjarakenne ja moottoripaletti on suurin piirtein sama kuin edeltäjässään. Mazda on parantanut vanhan pohjarakenteen ominaisuuksia mm. jäykistämällä sitä. Korin rakenteessa on myös muutoksia, sillä auton a-pilarit sijaitsevat 35 mm aiempaa taaempana. Myös raideväli on kasvanut aiemmasta.

Kokonaispituutta edeltäjään nähden on tullut 10 mm lisää, vaikka akseliväli on siis pysynyt entisellään. CX-5 on myös madaltunut 15 mm.

Auton sisällä ohjaamon yleisilme on uudistettu täysin. Esimerkiksi Mazdan infotainment-järjestelmä on päivitetty uusimpaan versioonsa. Mazda ei ole tuttuun tyylinsä lähtenyt kikkailemaan liikoja sisätiloissa.

Koska kyseessä on vasta Yhdysvalloissa tapahtuma mallilanseeraus, joudutaan Eurooppaan saapuvaa CX-5:tä odottamaan vielä tovi. Auton valmistus alkaa kuitenkin Japanissa helmikuussa 2017.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.

Lue uusin Tuulilasi diginä hintaan 4,90.

Julkaistu: 16.11.2016