
Mazda CX-5 katumaasturi on ollut yksi japanilaismerkin menestyneimmistä malleista viime aikoina. CX-5 on varsin tuttu näky myös Suomen teillä, mutta monella muulla markkina-alueella ympäri maailman CX-5 on kompaktin katumaasturiluokan ykkönen.
Ulkoisesti uudessa CX-5:ssa on paljon samoja tuttuja elementtejä kuin edeltäjässään. Keulassa on kuitenkin piirteitä pienemmästä CX-3:sta ja isommasta CX-9:stä, takaa uutuus muistuttaa edellissukupolven mallia. Uuden CX-5:n perusmuodot ovat kuitenkin varsin onnistuneet, eikä auton muotoilusta sen menestys jääne kiinni.
Teknisesti uuden CX-5:n pohjarakenne ja moottoripaletti on suurin piirtein sama kuin edeltäjässään. Mazda on parantanut vanhan pohjarakenteen ominaisuuksia mm. jäykistämällä sitä. Korin rakenteessa on myös muutoksia, sillä auton a-pilarit sijaitsevat 35 mm aiempaa taaempana. Myös raideväli on kasvanut aiemmasta.
Kokonaispituutta edeltäjään nähden on tullut 10 mm lisää, vaikka akseliväli on siis pysynyt entisellään. CX-5 on myös madaltunut 15 mm.
Auton sisällä ohjaamon yleisilme on uudistettu täysin. Esimerkiksi Mazdan infotainment-järjestelmä on päivitetty uusimpaan versioonsa. Mazda ei ole tuttuun tyylinsä lähtenyt kikkailemaan liikoja sisätiloissa.
Koska kyseessä on vasta Yhdysvalloissa tapahtuma mallilanseeraus, joudutaan Eurooppaan saapuvaa CX-5:tä odottamaan vielä tovi. Auton valmistus alkaa kuitenkin Japanissa helmikuussa 2017.
Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.