Tuulilasi

Mazdalta kova kommentti: "Sähköautot eivät ole todellakaan päästöttömiä"



Mazdalta kova kommentti: "Sähköautot eivät ole todellakaan päästöttömiä"

Mazda on ottanut vahvasti kantaa median tapaan hehkuttaa sähköautojen etuja polttomoottoriautoihin verrattuna.

Mazdan mukaan hehkutus sokeuttaa kuluttajat hiilidioksidipäästöjen todellisuudesta.

”Kun puhutaan hiilidioksidipäästöistä kokonaisuudessaan, mainitaan sähköautot joka kerta ylivertaisina. Mutta pitää muistaa, mistä tulee sähköautojen virta. Se tulee voimaloista, jotka tuottavat myös isot määrät hiilidioksidia. Asia pitäisi nähdä paljon kokonaisvaltaisemmin”, sanoo Mazdan moottorikehityksestä vastaava johtaja Ichiro Hirose CarAdvicelle.

Hirosen mukaan media harhaanjohtaa keskustelua väärille raiteille. Kun kaikkia faktoja ei tuoda esille, jopa hallitukset vetävät vääriä johtopäätöksiä.

”Esimerkiksi Japanin media puhuu koko ajan absoluuttisena totuutena, että sähköautot eivät tuota lainkaan päästöjä. Ikään kuin he yrittäisivät aivopestä itsensäkin uskomaan näin. Mielestäni asioista pitäisi puhua perin juurin kokonaisvaltaisesti oikeilla nimillä, kaikki faktat esille tuoden. Mikä on totuus ja mihin me olemme matkalla?”

Hirosen mukaan uusin polttomoottoritekniikka sekä uudet uusiutuvat biopolttoaineet voivat vähentää päästöjä tulevaisuudessa jopa 90 %.

”Polttomoottorien loppu ei ole todellakaan edes lähellä. Meillä on potentiaalia käyttää uudenlaisia polttoaineita. Mietitään vaikkapa fotosynteesiä keinotekoisesti jäljittelemällä saatavaa polttoainetta ja mikroleväöljyä. Näissä on vielä paljon tutkimattomia mahdollisuuksia.”

“Yritämme tällä hetkellä todella paljon luoda puhtaampia polttomoottoreja. Kun ne yhdistetään sopivasti sähköominaisuuksiin, silloin pääsemme asialliseen tehokkuuteen monessakin mielessä”, Hirose sanoo.

 Myös Mazdan tutkimus ja kehitysosaston pääjohtaja Kiyoshi Fujiwara on samaa mieltä.

”Autoliikenne tarvitsee polttoainetta. Me uskomme uusiutuviin biopolttoaineisiin. Etenkin monet saksalaiset autotehtaat puhuvat koko ajan, että tulevaisuus on sähköautoissa, mutta silti he jatkavat polttomoottorien kehitystyötä. He eivät voi tällä hetkellä sanoa, mitä haluavat päästöskandaalien vuoksi. Ja myös Saksan tulevat vaalit vetävät juuri nyt suitsia kommentteihin”, Fujiwara sanoo. 

Julkaistu: 9.9.2017