Tuulilasi

Mazda uskoo vahvasti polttomoottoreihin: ”Polttomoottoriteknologia tulee säilymään myös vuoden 2030 jälkeen”


Mazda on yksi harvoista autonvalmistajista, joka jaksaa yhä vannoa polttomoottoriautojen nimeen, vaikka autoteollisuus on sähköistymässä koko ajan yhä enemmän.
Kuvat Mazda

Mazda tekeekin koko ajan rajusti töitä polttomoottoreidensa kehityksen eteen. Mazdan mukaan sen tulevan sukupolven SkyActiv-moottorien lämpöhyötysuhde on vielä 30 % tehokkaampi kuin sen juuri julkistetuissa SkyActiv X -moottoreissa.

”Jos vertaamme näitä tulevan sukupolven moottoreitamme nykyisiin vasta julkistettuihin, niistä on saatavilla jopa 30 % lisää lämpöhyötysuhdetta. Teemme parhaillaan kovasti töitä teknisen kehityksen osastolla, että tulemme saavuttamaan tämän tavoitteen”, kertoo Mazdan moottorikehityksen johtaja Ichiro Hirose CarAdvicelle.

”Insinööreillämme on oikeastaan kaksi asiaa, joista heidän tulee huolehtia tässä tehtävässä. Ensimmäinen on puristussuhteen parantaminen, toinen on moottorin lämpösuhde, mikä tarkoittaa sytytystä niin niukasti ja laihasti kuin mahdollista”, Hirose esitelmöi.

Hirosen mukaan ensimmäisen sukupolven SkyActiv-moottorit paransivat puristussuhdetta merkittävästi. Pian autohin lanseerattavat toisen sukupolven moottorit ovat lämpöhyötysuhteeltaan vielä parempia ja kolmannen sukupolven tulevissa moottoreissa Mazda pyrkii vähentämään myös hukkalämpöä niin paljon kuin mahdollista.

”Mitä enemmän lämpöhukkaa saadaan vähennettyä, sitä tehokkaampi on puristussuhde. Ja tätä kautta voimme tehdä vielä entistäkin taloudellisempia moottoreita.”

Mazda ei todellakaan ole lähtenyt mukaan sähköautohuumaan, vaikka moni suuri autonvalmistaja ei tunnu nykyisin enää muusta puhuvankaan.

”Meillä on vahva usko siihen, että polttomoottoriteknologia tulee säilymään myös vuoden 2030 jälkeen, siksi me näitä moottoreita edelleenkin kehitämme. Pyrkimyksemme on saada kolmannen sukupolven polttomoottorit niin taloudellisiksi kuin mahdollista. Jos se ei onnistu, jatkamme kehitystyötä neljänteen sukupolveen. Tavoitteemme on kuitenkin tehdä jo kolmannen sukupolven polttomoottorimme niin tehokkaiksi kuin se vain nykyteknologialla on mahdollista”, Hirose sanoi.

Julkaistu: 12.3.2019