Tuulilasi

Mazdalta uusi katumaasturi – Tällainen on Mazda CX-60: Lähimmät kilpailijat BMW X3 ja Mercedes GLC

Mazdalta uusi katumaasturi – Tällainen on Mazda CX-60: Lähimmät kilpailijat BMW X3 ja Mercedes GLC
Isot Mazdat perustuvat jatkossa takavetorakenteelle. Tämän voi huomata jo CX-60:n sivuprofiilista.
Julkaistu: 7.4.2022

Miltä kuulostaa uusi katumaasturi, jossa on pitkittäin asennettu kuusisylinterinen rivimoottori, 8-vaihteinen automaatti ja takavetopainotteinen neliveto? Kyse ei ole kuitenkaan baijerilaisesta automerkistä, vaan uudesta Mazda CX-60:stä, joka toimii uuden pohjarakenteen ja mallisukupolven ensimmäisenä tuotteena.

Mazda on uinut perinteisesti vastavirtaan: kun muut valmistajat kehittelivät pikkuturboja, luotti Mazda vapaasti hengittäviin bensakoneisiin. Nyt kun useimmat valmistajat ovat jo luopumassa polttomoottoriautojen kehitystyöstä, tuo Mazda markkinoille täysin uuden polttomoottorisukupolven. Aika kertoo, onko Mazda omassa suunnassaan oikeassa vai väärässä.

Mazda CX-60 on erittäin mielenkiintoinen auto. Se on isohko, 4,745 metriä pitkä katumaasturi. Kokoluokaltaan se asettuu nykyisen CX-5:n yläpuolelle. Tavaratila vetää komeat 575 litraa. Takavetorakenteen, auton koon ja tekniikan ansiosta CX-60:n lähimmät kilpailijat ovatkin ehkäpä BMW X3 ja Mercedes GLC.

Vaikka CX-60:n voimalinjavalikoimasta ei löydy täyssähköistä versiota, ovat uudet moottorivaihtoehdot varsin mielenkiintoisia. Kuten aiemmin on jo mainittu, Mazda tuo markkinoille täysin uusia kuusisylinterisiä polttomoottoreita. Bensiinipuolelle tarjolle tulee 3,0-litrainen e-Skyactiv X -moottori. Moottori on vapaasti hengittävä, mutta siihen yhdistetään 48 voltin kevythybriditekniikkaa sekä puristussytytysominaisuuksia. Mallille luvataan samanlainen kulutus kuin 2-litraiselle Skyactiv X -moottorille. Mazda esittelee myös täysin uuden 3,3-litraisen e-Skyactiv D -dieselmoottorin, joka on asennettu pitkittäin. Myös tämän moottorin yhteydessä käytetään kevythybriditekniikkaa.

Kummatkin rivikuutoset yhdistetään uuteen 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Momentinmuunninta vaihteistosta ei löydy, vaan se on korvattu monilevykytkimellä ja vaihteistoon integroidulla sähkömoottorilla/starttigeneraattorilla.

Suomalaisittain suurin mielenkiinto kohdistunee kuitenkin uuteen lataushybridimalliin. Siinä keulalla on 2,5-litrainen nelisylinterinen moottori, joka on tuttu jo CX-5:n nokalta. Se on yhdistetty 100 kW:n tehoiseen sähkömoottoriin sekä 17,8 kWh:n akkuun. Sähköiseksi toimintamatkaksi lupaillaan 63 kilometriä. Polttomoottorin ja sähkömoottorin yhteisteho on mojovat 325 hevosvoimaa ja 500 Nm, mikä tekee uutuudesta tehokkaimman tieliikennekelpoisen Mazdan ikinä.

Mazda esitteli jo vuonna 2017 erittäin tyylikkään ja kauniin Vision Coupe Conceptin, joka antoi esimakua nyt esitellystä takavetorakenteesta sekä näyttävästä sedanista. Mazdan nykypuheissa kuitenkin uudelle rakenteelle tulevat autot ovat katumaastureita. CX-60:n yläpuolelle esitellään ainakin vielä 7-paikkainen CX-80.

Suomen hinnat ovat jo selvillä: mallisto starttaa varsin kattavasti varustellulla 2.5 PHEV 8AT Exclusive-Line -mallilla hieman alle 53 000 eurosta. Edullisinta varustetasoa ei Suomeen tuoda ollenkaan, ja uudet kuusisylinteriset versiot ovat luvassa myöhemmin. Uuden Mazda CX-60:n ennakkomyynti on jo alkanut ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kesällä 2022.

4 kommenttia