Apu

Matti Hietalalla on 35 Toyotan kokoelma: ”Yhtään autoa en ole antanut pois vaihdossa” – Onko vanhalla autolla ajaminen päästöistä huolimatta sittenkin ilmastoteko? – Video

Matti Hietalalla on 35 Toyotan kokoelma: ”Yhtään autoa en ole antanut pois vaihdossa” – Onko vanhalla autolla ajaminen päästöistä huolimatta sittenkin ilmastoteko? – Video
Hämeenlinnalainen Matti Hietala osti ensimmäisen Toyotansa vuonna 1969. Vuosien saatossa se on saanut seurakseen kodin pihapiiriin 34 muutakin Toyotaa. Lähes kaikki ovat yhä ajokunnossa. Toiveuusinta.
Julkaistu: 7.7.2020

Eläkkeellä oleva diplomi-insinööri Matti Hietala on erilainen autoharrastaja. Hänen 35 Toyotan kokoelmaansa kuuluu ensimmäisestä vuonna 1969 hankittu riisikuppi mukaan lukien kaikkiaan 35 Toyotaa. Kaikki Hämeenlinnan liepeillä asuvan eläkeläisen autot ovat mekaanisesti hyvässä kunnossa.

Jokaisella Hietalan autoilla on tarina, ja kutakuinkin kaikilla hän on ajanut arkiajoa kotimaassa ja ulkomailla.

Kaikkiaan autoja on yli 40: Toyotojen lisäksi Hietalalta löytyy ainakin Nissan, Citroen, pari Vauxhallia, Fordin amerikkalainen tila-auto ja Toyotan luksusmerkki Lexus.

Kun Hietala asui Helsingissä, hän säilytti aarteitaan vuokra-autotalleissa. Tosin osa autoista oli jo silloin säilössä Hämeenlinnan taajamassa, jossa Hietalan vanhemmilla oli kesämökki jo 1950-luvulla.

Eläkepäivikseen Hietala muutti Helsingistä Hämeenlinnaan. Sen jälkeen hän on rakentanut kotinsa pihapiiriin muutaman hallin lisää autoja varten.

Matti Hietalan Toyota-kokoelman helmi on vuosimallin 1969 Corolla. Se on Hietalan ensimmäinen Toyota ja ainoa auto, jonka hän on ostanut uutena autoliikkeestä. Matkamittarilukema on huikeat 420 000 kilometriä.

Näin harrastus sai alkunsa

Takavuosien eri Toyota-malleja on kattavasti: parin Corollan lisäksi on eri-ikäisiä Crowneja, Camryja, Cressidoita, Supria, Euroopassa hyvin harvinainen Century ja Hiace-pakettiautokin.

Keräily alkoi, kun Hietala vuonna 1969 osti Toyota Corollan.

– Tämä Corolla on ainoa auto, jonka olen ostanut autoliikkeestä uutena. Ostin sen palvellessani armeijassa upseerikokelaana. Liike oli Korpivaaran Autotalo Helsingin ydinkeskustassa. Sen jälkeen olen ajanut tällä Corollalla 420 000 kilometriä, Matti Hietala kertoo.

"Ainoa auto, josta olen luopunut, oli 1970-luvun Volvo 244. Sen kulutus oli hirveä, yli 13 litraa 100 kilometrillä."

Auto palveli työmatka-ajossa suolatuilla teillä. Pellit ovat edelleen ruosteettomat, vaikka Hietala ei ole kertaakaan käyttänyt autoa ruosteensuojauksessa. Insinöörinä hän tietää keinot pitää autonsa mahdollisimman ruosteettomana.

Perheen kasvaessa Hietala osti 1970-luvun puolivälissä kymmenen vuotta vanhan Toyota Crown -farmarin. Sekin on edelleen kotihallissa.

Joukossa on harvinaisuuksiakin, kuten Osakassa tekstiilitehtaan johtajan virka-autona palvellut Toyota Century. Sitä mallia Toyota valmisti vain Japanin sisämarkkinoille edustuskäyttöön.

Matti Hietalan kotihallissa Hämeenlinnan lähistöllä on myös Toyotan Japanin sisämarkkinoille valmistama edustusauto Toyota Century.

Autoharrastajat ovat tuoneet Suomeen muutaman muunkin Centuryn, mutta Hietalan auto on 15 senttimetrillä jatkettu erikoismalli. Siinä on hierovat takapenkit ja kaikki mahdolliset sähkönippelit.

– Omistajan ei koskaan kuviteltu itse ajavan autoa. Koppalakkisen kuljettajankin oletettiin olevan korkeintaan 170 cm pitkä. Auto ei ole eurooppalaiselle ajajalle kovin mukava, Hietala sanoo.

Video: Hietala esittelee kokoelmansa helmen: Corolla vm. 1969

Kolme autoa kerrallaan rekisterissä

Yhtään autoa Hietala ei ole antanut vaihdossa toiseen, vaan on pitänyt ne itse tai antanut sukulaisilleen.

– Ainoa auto, josta olen luopunut, oli 1970-luvun Volvo 244. Sen kulutus oli hirveä, yli 13 litraa 100 kilometrillä.

Hietalaa ei juuri nähdä autoharrastajien kesäisissä kokoontumisajoissa. Sen sijaan hän ajaa Toyotoillaan arkiajoa ja vaihtaa käyttöautoa säännöllisesti.

Rekisterissä on kerrallaan kolme autoa.

– Yhteensä olen ajanut autoillani pari miljoonaa kilometriä, Hietala laskee.

Vanhan Camryn joutuminen hevosten ruhjomaksi harmittaa Hietalaa vieläkin.

Hietalaa harmittaa vieläkin, kun kolme vuotta sitten lähitienoon kylätiellä aitauksesta karanneet hevoset ruhjoivat hyväkuntoisen 1980-luvun alun Camryn.

– Autossa oli hieno ruiskumoottori, kaikki sähköherkut ja hyvä ilmastointilaite. Ilmastointi oli sen ajan autoissa melkoinen harvinaisuus. Olin jo valmistautunut auton museorekisteröintiin.

Onnettomuuspaikalla hevosten omistaja ja poliisit vakuuttivat, että vahingot korvataan hevosten vakuutuksista. Vakuutusyhtiö ei kuitenkaan korvannut lopulta senttiäkään.

– Ratkaisua perusteltiin sillä, että hevonen on työeläin, jonka käytös ei ole omistajan vastuulla. Jos olisin törmännyt hevosten sijasta koiriin, vahinko olisi korvattu. Ratkaisu ihmetyttää, sillä nämä hevoset eivät koskaan ole olleet mitään työeläimiä.

Hietala ei aio rakentaa lisää autohalleja pihalleen. Kokemuksesta hän tietää, että kohta ne olisivat taas täynnä.

Crown-mallit suosikkeja

Muutama auto on hankittu varaosiksi parempiin yksilöihin. Kokoelman yli 40 autosta noin 35 hörähtää käyntiin, kunhan vain akussa on tarpeeksi virtaa.

Hietalan suosikkeja ovat Toyotan Crown-mallit, joissa on kuusisylinterinen rivimoottori. Pari niistä on ollut uutena Toyotan maahantuojan edustusautoina, toinen Timo Korpivaaralla ja toinen Mikko Ennevaaralla.

"Pikkuauton valmistuksessa syntyy CO₂-päästöjä saman verran kuin jos polttaisi 4 400 litraa bensiiniä. Ison katumaasturin valmistuksessa päästöjä syntyy saman verran kuin jos polttaisi 15 300 litraa bensiiniä."

Muutaman halleissa säilömistään Toyotoista Hietala osti aikoinaan omille pojilleen, kun nämä saivat ajokortin.

Kiintymys vanhoihin Toyotoihin selittyy niiden luotettavuudella. Niitä on myös tarvittaessa helppo korjata itse.

– Isomoottorisilla autoilla on helppo ajaa lähes mitä nopeutta tahansa. Uudemmat Crownit ja Camryt sekä 3-litraisella turbomoottorilla varustettu Nissan Cedric ovat ajo-ominaisuuksiltaan Lexuksen veroisia, Hietala sanoo.

Matti Hietalan vuonna 1969 ostaman Toyota Corollan matkamittarilukema on huikeat 420 000 kilometriä.

Jos olisi pakko valita vain yksi

Joistakin Japanista tuomistaan autoista Hietala on joutunut maksamaan liikaa autoveroa. Valitusprosessin jälkeen asia on korjattu.

– Virkamiehet eivät useinkaan ymmärrä Japanin kotimarkkina-autoista mitään. Ja silloin niin sanotut vertailuautot valitaan väärin. Japanista omana tuontina Suomeen hankitaan yleensä nuorison suosimia, helposti viritettäviä urheiluautoja. Tavalliseen arkikäyttöön sopivat autot ovat harvinaisempia.

Lisää autohalleja Hietala ei enää aio pihalleen rakentaa.

– Kokemuksesta tiedän, että kohta ne olisivat taas täynnä. Tulevaisuudessa voin joutua hankkimaan itseohjautuvan sähköauton, ja jossakin vaiheessa joudun luopumaan autoista. Huonokuntoisimmat on ehkä pakko romuttaa. Paremmille löytyy uusi koti, sillä Suomessa on paljon Toyota-harrastajia.

Jos Hietala joutuisi jättämään itselleen vain yhden auton, olisi valinta todennäköisesti 30 vuotta vanha Hiace-pakettiauto.

– Se on ollut todella luotettava, sillä on mukava ajaa, ja näkyvyys kuskin paikalta on hyvä. Kulutuskin on pieni, ja tila riittää arkikäyttöön todella hyvin.

Matti Hietalan autoista osa on omatuontina Japanista Suomeen hankittuja autoharvinaisuuksia. Niillä kaikilla on ajettu Hietalan omien laskelmien mukaan ainakin 2 miljoonaa kilometriä.

Pakokaasupäästöt pientä verrattuna valmistukseen

Hietala muunsi ensimmäisen Corollansa moottorin 95-oktaanisesta lyijyttömälle bensiinille sopivaksi samalla, kun hän laittoi sen museorekisteriin.

– Corolla on edelleen yllättävän ripeä ja helppo ajettava. Kulutuskin on vain vähän yli kuusi litraa 100 kilometrillä. On tämä paljon parempi kuin uudet mopoautot. Tarvittaessa se toimisi hyvin jopa päivittäisessä ajossa, vaikka onhan se aika pieni ja meluisa.

"Uudella pikkuautolla pitää ajaa paljon yli 200 000 kilometriä, ennen kuin ilmastomuutokseen vaikuttavat päästöt pienenevät verrattuna siihen, että jatkaisi ajoa samankokoisella 15 vuotta vanhalla autolla."

Hietala muistuttaa, että auton valmistuksessa syntyy paljon päästöjä, jotka tulee ottaa huomioon auton ympäristövaikutuksia laskettaessa. Hän ottaa tuekseen englantilaisen The Guardian -lehden laskelmat.

– Pikkuauton valmistuksessa syntyy CO₂-päästöjä saman verran kuin jos polttaisi 4 400 litraa bensiiniä. Ison katumaasturin valmistuksessa päästöjä syntyy saman verran kuin jos polttaisi 15 300 litraa bensiiniä.

Hietalan mukaan autoilun ilmastovaikutuksista unohdetaan valmistuksessa syntyvät päästöt, jotka ovat suuret verrattuna käytön aiheuttamiin päästöihin.

– Uudella pikkuautolla pitää ajaa paljon yli 200 000 kilometriä, ennen kuin ilmastomuutokseen vaikuttavat päästöt pienenevät verrattuna siihen, että jatkaisi ajoa samankokoisella 15 vuotta vanhalla autolla. Isolla uudella autolla taas pitää ajaa lähes 400 000 kilometriä, ennen kuin kokonaispäästöt ovat pienemmät kuin jatkaessa ajamista samankokoisella, 15 vuotta vanhalla autolla.

The Guardianin yhteenveto oli, että vanhaa, hyväkuntoista autoa ei ilmastosyistä tule vaihtaa uuteen, ellei se ole varsinainen bensasyöppö, jolla ajetaan todella paljon.

– Jos ajokilometrit vuodessa jäävät alle 20 000 kilometrin, ei uuden auton hankintaa yleensä voi perustella ilmastosyillä.

Päivitetty 7.7.2020 – Ilmestynyt 6.10.2018

1 kommentti