
Concierge: Maata pitkin -matkailu nousuun
Mondon matkailuasiantuntija kehittelee tällä kertaa vaihtoehtoja lentämiselle.
Millä toimilla lentomatkustuksen vaihtoehdoista tulisi suositumpia?
9 000 kilometriä, seitsemän päivää ja lähes yhtä monta vodkapulloa. Maisemat avautuivat ikkunasta kuin maatuskan kerrostumat: metsää ja aroa, pikkukaupunki, metsää ja aroa, pikkukaupunki. Hyttitovereiden kanssa ei ollut muuta yhteistä kieltä kuin vodka, mutta sitähän riitti. Kohta sitä oltiinkin jo Vladivostokissa. Muistot Siperian-junaradasta kuuluvat Conciergen rakkaimpiin, sikäli kun hän mitään tuosta matkasta muistaa.
Junamatkailun lisääminen on paras tapa korvata lentomatkailua, ja ilmeinen keino asian edistämiseksi ovat paremmat yhteydet. Tällä rintamalla tapahtuu jo: Euroopassa on esimerkiksi avattu uusia yöjunayhteyksiä ja käynnistetty uudelleen vanhoja. Suomesta katsottuna lupaavalta näyttää myös Baltian halki kulkeva Rail Baltica, jonka on määrä valmistua 2020-luvun lopulla.
Koronapandemian jälkeen junamatkailun suosio onkin kasvanut vauhdilla, eikä pidä unohtaa busseja. Monissa maissa toimivan Flixbusin edulliset yhteydet ovat jo ilmiö. Kilpailun myötä myös junayhtiöt ovat alkaneet myydä superhalpoja kampanjalippuja.
Mutta tämä ei vielä riitä! Tarvitaan myös pitkän matkan junia, joilla voi matkustaa yhdellä lipulla samassa hytissä vaikka Tallinnasta Málagaan. Nämä matkat voisivat olla kuin risteilyjä raiteilla. Junissa olisi ravintoloita, työtiloja, baari ja ehkä jopa pieni junadisko. Työnantajilta kaivattaisiin myös ymmärrystä, jotta matkalla voisi olla etätöissä.
On toki hyvä muistaa, että lentomatkailukin on muutoksessa. Biopolttoaineet yleistyvät, ja lyhyiden sähkölentojen odotetaan alkavan muutaman vuoden sisällä. Niitä odotellessa ekologisin vaihtoehto on kuitenkin pitkä junamatka. Se ei ole lopulta yhtään hassumpi kokemus, kunhan reissuseura on mukavaa – eikä vodka pääse loppumaan.
Kysy mitä tahansa matkailusta, Concierge selvittää tai keksii uskottavan vastauksen. Kysymykset Conciergelle: mondo@a-lehdet.fi