Tuulilasi

Maakaasuautojen myynti nousussa – Suomessa yli kuusinkertaistunut

2


Maakaasuautojen myynti nousussa – Suomessa yli kuusinkertaistunut

Paineistetulla maakaasulla käyvien autojen (CNG) myynti Euroopassa on nousussa, vaikka lukemat edelleen kovin pieniä ovatkin. Volkswagen Group on panostanut etenkin Italian kaasuautomarkkinoille.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Gasum

Kaasuautojen myynti on lisääntynyt vuodessa 60 %, Euroopassa myytiin ensimmäisellä vuosineljänneksellä 19 496 maakaasuautoa. Eniten niitä myytiin Italiassa, 12 029 kappaletta, joten Italia on selkeä markkinajohtaja.

Suomi on tilaston seitsemäntenä 295 myydyllä kaasuautolla. Luku on pieni, mutta viime vuonna vastaava luku oli 44.

Kaasuautojen myyntitilaston ykkönen on VW Golf (4518 kappaletta), sen perässä tulevat Skoda Octavia (2775) ja Seat Leon (2010).

Autonvalmistajia kaasuautot kiinnostavat siksi, että niiden on jatkossa täytettävä yhä kiristyvät päästövaatimukset isojen sakkojen uhalla.

”Tulevaisuudessa näemme yhä enemmän valinnanvaraa polttoaineissa, huoltoasemilla tulee olemaan niin bensiini-, diesel- kuin kaasupumppujakin. Me näemme paineistetun maakaasun houkuttelevana vaihtoehtona valmistajille, kun ne hakevat keinoja kehittää yhä vähäpäästöisempiä autoja”, sanoo italialainen kaasuautojen koneistojen kehittämiseen keskittyvän Landi Renzon pääjohtaja Cristiano Musi.

Myös IHS Markit -tutkimuslaitoksen analyytikko Romain Gillet uskoo kaasuautojen myynnin yhä kasvavan, mutta ei määräänsä enempää.

”Ennustamme kasvua ainakin seuraaville neljälle vuodelle Euroopassa, mutta emme uskoa paineistetulla maakaasulla käyvien autojen valloittavan enempää kuin yhden prosentin autojen kokonaismarkkinasta”, Gillet kertoo.

Alhaisemmat päästöt ja halvempaa tankkausta

CNG-autojen tilanne juuri nyt on kuten sähköautoillakin; tulevaisuuden odotukset ovat kovat, mutta myynti vielä vähäistä. Tankkausinfrastruktuuri on sekin yhä hyvin niukka.

CNG-autojen etuna on se, että niillä voi ajaa yhdellä tankkauksella vähintään yhtä paljon kuin pisimmän ajosäteen omaavilla sähköautoilla, tankkaus sen sijaan ei kestä juuri enempää kuin normaalin bensiiniauton tai dieselauton tankkaus.

CNG-autojen hiilidioksidipäästöt ovat alhaisemmat kuin bensiiniautoilla ja vähäpäästöisimmissä dieseleissä. Dieseleihin verrattuna typen oksidien (NOx) päästöt ovat paljon vähäisemmät. Esimerkiksi VW Golfin bensaversion hiilidioksidipäästöt ovat 109 grammaa / kilometri, dieselin 106 ja CNG-auton 98.

CNG-autot toimivat myös biometaanilla, jota voidaan tuottaa lähes kaikesta eloperäisestä materiaalista, kuten biojätteestä, jätevesilietteestä, jätevesistä, lannasta, teollisuuden sivutuotteista ja kasvibiomassasta.

CNG-autojen hinnat eivät juuri eroa dieselautojen hinnoista, mutta polttoaine on edullisempaa. Esimerkiksi maakaasun hinta Suomessa on tankkausasemilla 0,792 euroa / litra, biokaasun 0,929.

Kaasuautoissa on kaasuntankin lisäksi bensatankki, esimerkiksi Suomessa myytävässä VW Golf 1,4 TGI:ssä on 15 kilon kaasutankki ja 50 litran bensatankki.

Julkaistu: 30.6.2018