Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Kolumni

Maailmankaupan uudet tuulet johtavat autojen kallistumiseen – Etenkin yksi tuoteryhmä kärsii

Kauppasodan kiihtyessä USA:n tuontitullien lisäksi tapetilla ovat Kiinasta Eurooppaan tuotaville sähköautoille asetetut maksut, Vesa Eskola kirjoittaa.

2.4.2025 Tuulilasi

Epävarmuuden aika tuntuu vain kiihtyvän. Trump on laittanut tuulemaan ja hakee maailmalta uusia diilejä. Kun Berliinin muurin murtumisen jälkeen totuttiin siihen, että maailma aukenee aina vain enemmän ja että globalisaatio vie kaikkia eteenpäin, nyt puhaltavat uudet tuulet. Erilaiset tullimaksut ja uudet diilit sekoittavat isojen maailmanlaajuisten yritysten toimintamallia ja logistiikkaketjuja. Tällä on luonnollisesti vaikutusta myös autoteollisuuteen.

Trump haluaa kahta asiaa: luoda työpaikkoja eli uusia tehtaita USA:han, ja että muut ostaisivat enemmän amerikkalaisia tuotteita. No, Coca-Colaa ja hampurilaisia maailmaan kyllä uppoaa, mutta esimerkiksi amerikkalaisten autojen kohdalla Trumpille on pakko sanoa, että pyydä niitä amerikkalaisia valmistamaan ensin parempia autoja... Ja kyllähän suomalaisetkin amerikkalaisia autoja ostavat, Tesla on käynyt hyvin kaupaksi – Suomessa myytävät Teslat on tosin valmistettu muualla kuin USA:ssa. Tarina ei kerro sitä, miten Trump tähän suhtautuu.

Kauppasodan kiihtyessä USA:n tuontitullien lisäksi tapetilla ovat Kiinasta Eurooppaan tuotaville sähköautoille asetetut maksut. Tämä puree ikävästi myös useampaa eurooppalaista brändiä, koska niillä on jo tuotantoa Kiinassa. Muutamalla pääkonttorilla mietitään varmasti parhaillaan kiireen vilkkaa strategioita uusiksi. Tulee olemaan mielenkiintoista seurata, miten vikkelästi logistiikkaketjuja pystytään rukkaamaan uusiksi.

Tämä kaikki heijastuu myös autokauppaan. Tilanteen sekavuus tuskin vaikuttaa autonostajiin kovin positiivisesti. Jo valmiiksi jarruteltuja ostopäätöksiä jarrutellaan taatusti lisää. Eri valmistajien pitäisi löytää kiireen vilkkaa jonkinlainen yhtenäinen linja siihen, miten toimitaan. Kiinaan on menty halpojen kustannusten sekä isojen markkinoiden perässä, joten tilanteen nyt muuttuessa ei itku auta.

Tuttuun tapaan tässäkin asiassa on monta puolta. Maapallon kannalta se ei välttämättä ole huono asia, jos tuotantoja järjestetään uudestaan; logistiikkaralli maailman ympäri saisikin vähentyä. Valitettavasti samalla kaikki myös kallistuu. Ja tässä maksajaksi joutuu yleensä tavaran ostaja.

Ja koska etenkin autot ovat sähköistymisen ja digitalisoitumisen myötä hyvin monimutkaisia esineitä, joiden valmistukseen tarvitaan runsaasti erilaisia raaka-aineita ja osaamista, tuotantoketjujen rukkaaminen uuteen uskoon saattaa olla monessa paikkaa ylivoimainen tehtävä. Korttipakka on nyt sekoitettu.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt