
Lynk & Co rynnii ensi vuonna Eurooppaan kokonaan uudella konseptilla: "Tulemme mullistamaan autoteollisuuden"
Kiinalaisbrändi Lynk & Co on rantautumassa vahvasti Eurooppaan vuonna 2020, jolloin se julkaisee oman tilauspalvelunsa. Yhtiön mukaan tämä tulee mullistamaan autoteollisuuden kuten Uber mullisti taksiautoilun.
”Me haluamme muuttaa autoteollisuuden suuntaa, sehän on tehnyt tismalleen samoja asioita jo 100 vuoden ajan. Lanseeraamme uuden Netflix-tyyppisen palvelun autoillemme Euroopassa”, sanoo yhtiön pääjohtaja Alan Visser.
”Spotify mullisti musiikkiteollisuuden, Apple muutti matkapuhelinteollisuuden, Airbnb hotellimaailman, Uber taksiteollisuuden ja Netflix TV-lähetykset. Olemme ehkä hiukan arrogantteja ja kunnianhimoisia, mutta miksi emme voisi muuttaa samalla tavalla autoteollisuuden?”, Vissser kysyy Dezeenin haastattelussa.
Kiinalainen Geely lanseerasi Lynk & COn vuonna 2016. Se käyttää myös Geelyn omistaman Volvon kehittämää teknologiaa autoissaan.
Lynk & Co myy nyt autojaan Kiinassa perinteisten jälleenmyyntikanavien kautta. Vuonna 2018 se myi yli 120 000 autoa ja on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvava autobrändi. Kun brändi saapuu Eurooppaan, se tulee tarjoamaan autojaan pääasiassa kuukausitilauspalveluna.
Auton hankkivat tilaavat kulkupelinsä aina kuukaudeksi kerrallaan, se sisältää vakuutukset ja huollot. Tilaajat voivat myös vuokrata autoja lyhytaikaisesti toisille tilaajille.
Ensimmäinen Eurooppaan tuleva malli on Lynk & Co 1 SUV.
Lynk & Co on kehittänyt mallinsa pitkälti nuoria asiakkaita varten, jotka eivät todennäköisesti halua omistaa autoa.
”Idea perustui tutkimuksiin, joiden mukaan milleniaalit eivät välttämättä halua ostaa autoa omakseen. He ovat kyllä valmiita maksamaan siitä, että pääsevät liikkumaan paikasta toiseen, oli se sitten Uber, taksi tai mikä tahansa. He eivät kuitenkaan halua sijoittaa isoa summaa rahaa autoon, koska elävät tavallaan päivä kerrallaan -mentaliteetilla”, Visser sanoo.
Visserin mukaan myös Google voisi helposti lanseerata samanlaisen palvelun, mutta he haluavat varmistaa olevansa ensimmäisiä.
”Jos perinteinen autoteollisuus ei ole varovainen, heistä voi tulla vain tavarantoimittajia erilaisille tilauspalveluille. Joku muu tulee varmasti meidän perässämme samanlaisen mallin kanssa, se voi olla Google tai mikä tahansa. Jos niin käy, autoteollisuudesta tulee pitkälti tavarantoimittaja tällaisille palveluille”, Visser visioi.
Lynk & Co tulee lanseeraamaan palvelunsa Euroopassa noin vuoden päästä.
”Suunnitelmissamme on aina ollut Kiina, Eurooppa ja Yhdysvallat. Tämä on tilanne edelleen. Euroopassa aloitamme Amsterdamista reilun vuoden päästä. Siitä laajenemme sitten muualle. Meille tulee tietynlaisia myymäläntapaisia 10 Euroopan kaupunkiin, mutta ne eivät ole perinteisiä autokauppoja. Ne ovat suhteellisen pieniä lifestyle-kauppoja. Eivät lainkaan samanlaisia kuin Teslalla. Meillä niissä on korkeintaan yksi auto kaiken muun lifestyle-meiningin keskellä. Iltaisin niissä on erilaisia tapahtumia”, Visser selvittää.
”Lisäksi meille tulee 20 pop-up-myymälää, jotka liikkuvat kaupunkien välillä rekoissa, ne ovat myös hyvää mainosta meille. Nämä ilmestyvät katukuvaan vuoden 2020 lopulla.”