
Luotijuna tulevaisuuteen – Lotus Eletre taipuu hienosti ison perheauton rooliin, vaikka merkki tunnetaan kaksipaikkaisista urheiluautoistaan
Lotus. Legendaarinen englantilainen automerkki, joka tunnetaan ennen kaikkea keveistä ja hauskan erikoisista autoistaan.
Unelma: Lotus Eletre S
Esprit lienee yhä tunnetuin Lotus, vaikka perusversio ei edes muuntunut sukellusveneeksi tai ampunut ohjuksia. Elise ja Exige pitivät puolestaan pienten brittiroadstereiden henkeä yllä, kun pienet avokkaat olivat kuolla lähes sukupuuttoon. Seven oli herhiäinen, jonka nimeen puritanistit vannoivat. Europa oli keskimoottorinen ja matala coupé, joka painoi reilut 600 kiloa.
Niin. Paino. Ominaisuus, joka oli erittäin tärkeä Lotuksen luojalle Colin Chapmanille. Kun auto ei paina paljon, sen liikuttamiseen ei tarvita isoa moottoria. Ytimessä on ajokokemus.
Se oli ennen se. Moni nykyauto painaa lähes kolme kertaa enemmän kuin alkuperäinen Lotus Europa – vaikka niiden voimalinjassa ei kulkisi edes sähköä. Ja kun isoon autoon lisätään vielä iso akusto… aivan liian harvan sähköauton omamassa jää alle 2000 kilon.
Myös kokonaan uuden aikakauden Lotus – eli Eletre – on möhkö. Se on 5,1 metriä pitkä ja yli kaksi metriä leveä SUV, joka painaa 2,5 tonnia. Se on siis Lotus, joka painaa sarvikuonon verran. Siksi sen liikuttamiseen urheilullisesti tarvitaan runsaasti tehoa; perusversioissa 612 hevosvoimaa. Tehoversio R:ssä tehoa on peräti 918 heppaa. Jotta toimintamatka on riittävä, tarvitaan siis iso akku. Sen bruttokapasiteetti on 111,9 kWh.
Yhtälö on vaikea, mutta kaikessa epärationaalisuudessaan kiehtova. Myös se lisää kiehtovuutta, että auton keulalla komeilee iso Lotuksen logo. Paradoksi ei voisi olla juuri suurempi.





Automerkin 75-vuotias historia ei paljon paina, kun kiinalaisen Geelyn omistuksessa olevalla Lotuksella halutaan tahkota rahaa. Rikkaat haluavat isoja SUVeja, ja sellaisen ostaminen sähköisenä on hupaisasti jopa poliittisesti korrektia, vaikka ei tällaisten autojen valmistamisella oikeasti ole juuri mitään tekemistä kestävän kehityksen kanssa – edes silloin, kun jalkamatot on tehty kierrätysmateriaalista.
Kaksipaikkaiset urheiluautot on se, mistä Lotus tunnetaan parhaiten. Iso 5-paikkainen SUV ei siis oikein istu brändin pirtaan. Mutta… isoja, tehokkaita 5-paikkaisia sähkö-SUVeja on helpompi myydä kuin 2-paikkaisia sähköisiä urheiluautoja. Se on realiteetti.
Ja parhaimmillaan Eletre on kieltämättä leppoisana matka-autona. Kaikille on tilaa, iso auto kulkee vakaasti kuin juna. Matkustamossa voi keskustella, kun moottorin murina tai edes tuulen suhinat eivät vaivaa. Eletre on siis oiva nykyajan Gran Turismo; jotain ihan muuta kuin mitä tarkoitusta varten alkuperäiset Lotukset aikoinaan tehtiin.
Tämä nostaa tietysti esiin kysymyksen ison sähkö-SUVin sopivuudesta Gran Turismoksi. Eletre vastaa huutoon 800 voltin sähköjärjestelmällä, joka mahdollistaa pikalatauksen aina 350 kW:n tehoon asti – jos sellaisen tolpan jostain löytää. Nätisti ajettaessa akku riittää reilun 500 kilometrin ajoihin.





Tulevaisuutta varten Eletre tähtää myös tason neljä autonomiseen ajoon. Kyljistä ja katosta ponnahtavat esiin Lidar-tutkat, joten kädet voi irrottaa ratista – siis heti kun se on lainsäädännön mukaan mahdollista.
Ja vaikka Eletre ei tunnukaan "oikealta" Lotukselta, on siinä paljon hyvää. Suurin haaste lienee löytää ostajat. Ja heitä tarvitaan paljon. Lotus myi toissavuonna maailmanlaajuisesti alle 2000 autoa. Tarkoitus olisi myydä vuonna 2030 jo 175 000 autoa. Eletren harteilla lepäävät siis suuret, ehkä jopa ylisuuret odotukset.
Ison perheauton rooliin Eletre taipuu kyllä hienosti. Ohjaamo on tyylikkään selkeä. Iso kosketusnäyttö sijaitsee keskellä kojelautaa, joka ei näytä erityisen massiiviselta, vaikka se hyvin korkealle ulottuukin.
Eletren akku painaa yksistään enemmän kuin Lotus Europa aikoinaan.
Takapenkkiläisillä on suorastaan ruhtinaalliset oltavat, ja taakse saa joko kolmen istuttavan penkkirivin tai kaksi erillisistuinta. Tavaratila vetää Lotuksen ilmoittaman mukaan 688 litraa. Tila on iso, joskin hieman matala – ja pitkä. Nostokynnys on myös melkoinen.
Laatuvaikutelma yllättää. Eletret valmistetaan Kiinan Wuhanissa, ja Eletre on jälleen yksi todiste siitä, että kiinalaiset oppivat nopeasti. Materiaalit tuntuvat pääosin hyviltä käteen. Ne myös näyttävät miellyttäviltä – joskin lehtikullalla päällystetyt yksityiskohdat eivät välttämättä ole kaikkien makuun.
Myös varusteita löytyy joka makuun ja lähtöön. Nelipyöräohjaus tekee elämästä kaupungissa helpompaa. Hierovat mukavuusistuimet ovat ihanat pidemmällä matkalla. Keraamiset jarrut eivät ylikuumene niin helposti radalla. Kameroilla korvatut sivupeilit ovat sen sijaan sellainen gimmick-varuste, ettei niitä kukaan tarvitse.
Ylellisyys paitsi näkyy myös kuuluu. Kaiuttimia on peräti 23, ja niiden kautta irtoaa enimmillään 2160 watin edestä huippuluokan äänentoistoa.



Eletre on myös hyvännäköinen – siis isoksi katumaasturiksi. Tai riippuu vähän katsontakulmasta. Jostain vinkkelistä sen mittasuhteet näyttävät hieman koomisilta. Muotoihin on pakotettu myös tiettyjä Lotus-ikonien muotoja. Ja 23-tuumaiset pyörät näyttävät tietysti hyviltä ja tekevät hyvää ison auton mittasuhteille.
Koeajon jälkeen suurin kritiikki Eletreä kohtaan osuu lopulta sen kokoon ja sen mukanaan tuomaan massaan. Jousituksella on tekemistä, jotta menosta saadaan edes kohtalaisen mukavaa. Jousitusta voidaan laskea rata-ajoa varten tai nostaa maastoajoa varten. Ajo-ohjelmista löytyy myös off road -asetus. Ehkä se on laitettu sinne vitsinä. Vaikka auto nelivetoinen onkin.
Mutkateillä Eletre on yllättävän ketterä ja urheilullinen ajettava, mutta paraskaan autoinsinööri ei osaa häivyttää yli 2,5 tonnin massaa. Fysiikan lait ovat kuitenkin raadollisen julmat. Ratin takana ei siis voi varsinaisesti nauttia mutkiin ajettaessa ja vauhdin kasvaessa. Saksalaisella autobaanalla on puolestaan hämmentävää, miten sarvikuono laukkaa yli 250 km/h kyytiä, eikä tuo vauhti tunnu sisälle mitenkään. Tai juuri edes kuulu matkustamoon.
Tämä hiljaisuus on aavemaista. Siihen myös tottuu. Eletre vain odottaa, että se saa itse ottaa ohjat. Silloin se on kuin 5-paikkainen luotijuna, jonka matkustajat voivat vain rentoutua ja nauttia ensimmäisen luokan matkustusmukavuudesta.
Ja koska Eletre on ”kiinalainen” sähköauto, se maksaa vähemmän kuin sen eurooppalaiset kilpailijat. Edullisimmillaan Eletreen pääsee kiinni esimerkiksi Saksassa hieman alle 100 000 eurolla. Suomessa Lotuksen urheiluautoja tuo maahan Bassadone, mutta koska tehdas keskittyy tällä hetkellä Eletren kohdalla isoihin markkina-alueisiin, Suomen myynnin aloitus on vielä täysin avoinna.