Eeva

Lisääkö ikä painoa?

1


Lisääkö ikä painoa?

Hyvä ravinto ja liikunta tasapainottavat aineenvaihdunnan hidastumista.
Teksti Kirsi Hemanus
Kuvat Fotolia

1. Aineenvaihdunta alkaa hidastua neljänkymmenen ikävuoden jälkeen. Hidastumisvauhti on jopa neljä prosenttia vuosikymmenessä. Aineenvaihdunnan hidastumisen huomaa niin fyysisessä jaksamisessa kuin palautumisessakin. Terveelliseen syömiseen on hyvä kiinnittää aiempaa tarkempaa huomiota, ettei paino nouse.

2. Hidastuminen johtuu kehon koostumuksen muuttumisesta. Rasvan määrä kehossa kasvaa ja lihasmassa vähenee. Siihen vaikuttavat monet biologiset tekijät, kuten muutokset veren hormonipitoisuuksissa. Esimerkiksi sukupuolihormonien eritys vähenee.

Ikääntymisen fyysiset vaikutukset näkyvät vähän kaikessa. Usein käännekohta on 40–45 vuoden ikä.

3. Lihasmassa pienenee ilman voimaharjoittelua, ja iän myötä myös liikkuminen yleensä vähenee ja kevenee. Ikäihmisellä suurin osa perusaineenvaihdunnan vaihtelusta selittyy lihaskudoksen määrällä.

Lihasmassan ylläpitämiseksi lihakset vaativat kunnon kuormitusta mielellään kahdesti viikossa. Kuntosali-harjoittelu on lihasten täsmäliikuntaa, mutta kehon omalla painolla voi harjoitella tehokkaasti missä vain: kotona, ulkoillessa tai matkoilla.

4. Jotkut sairaudet hidastavat aineenvaihduntaa entisestään. Niitä ovat muun muassa Alzheimerin tauti sekä munuaisten ja kilpirauhasen vajaatoiminta. Myös aliravitsemus hidastaa aineenvaihduntaa. Riittävä ja monipuolinen ravinto onkin tärkeää aineenvaihdunnan ylläpidon vuoksi. Proteiinia ikääntyvät tarvitsevat jopa hieman enemmän kuin työikäiset.

5. Kun arkiruoka on monipuolista ja määrät kohtuullisia, myös herkuttelulle on sijaa. Yli 75-vuotiaille ei suositella varsinaista laihduttamista, sillä sen myötä menetetään tärkeää lihasmassaa ja voimaa. Ruokavaliota voi kuitenkin keventää esimerkiksi kasvisten käyttöä lisäämällä.

Asiantuntijana liikuntafysiologi, ravitsemusterapeutti Janne Sallinen.

Julkaistu: 16.5.2018