Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Käytetyn ostaminen

Lexus CT 200h vm 2011–2019 – Ostajan vinkit: 1,8 litran hybridi on pomminvarmaa tekoa, mutta tämä on syytä ottaa huomioon

Lexus CT 200h on Suomessa melko harvinainen, maineeltaan huippu-luotettava hybridi. Olisiko tämä pikku-Lexus hyvä ostos käytettynä?

24.9.2024 Tuulilasi

CT 200h oli markkinoille tullessaan uusi aluevaltaus Lexukselle. Auton idea oli, että otettiin Toyotan jo varsin luotettavaksi osoittautunut hybriditekniikka – sama kuin esimerkiksi Priuksessa – ja paketoitiin sen pohjalle uusi viisiovinen kompakti perheauto. Perusrakenne saatiin valmiina Toyotan uudesta New MC -platformista, johon muun muassa Corolla pohjautui.

Tuotantovalmis CT 200h esiteltiin Euroopan markkinoita ajatellen Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa 2010. Auton tuotanto alkoi Japanissa Kyushun tehtaalla joulukuussa. Tehtaalla tarkkailtiin huolellisen tarkastusprosessin aikana esimerkiksi koriosien välisiä rakoja ja pinnanlaatuja digitaalisella mittajärjestelmällä.

1,8-litrainen hybridivoimalinja on liki pomminvarmaa tekoa.

Kompakteihin ulkomittoihin oli sovitettu Toyota-tasoa paremmat sisätilat ja täyshybriditekniikka. Mallinimi 200h viittaa tekniikan kokoluokkaan, jonka piti teholtaan vastata suunnilleen kaksilitraisen vapaasti hengittävän suorituskykyä. Hybridipaketin ytimenä olivat 1,8–litrainen ahtamaton bensiinimoottori, sähkömoottori ja kapasiteetiltaan pieni ajoakku. Vastaansa CT 200h sai markkinoilla sellaisia kovia kilpailijoita kuten Audi A3, BMW:n 1-sarja sekä Volvo V50.

CT 200h on ekoauto, jonka päästötaso oli poikkeuksellisen matala; hiilidioksidipäästöt olivat alimmillaan vain 87 g/km. Ensimmäiset esittely- ja asiakastilausautot rantautuivat Suomeen maaliskuussa 2011. Vuonna 2013 auto oli jo Lexus-tilastoissa myyntisijalla kaksi, IS-mallin vanavedessä. Suomessa CT 200h jäi vuonna 2012 niukasti toiseksi Vuoden Talviauto –kisassa.

Faceliftit CT 200h:n tehtiin vuosina 2013 ja 2017. Loppuvuoden 2013 kasvojenkohotuksessa CT 200h oli ulkomuodoiltaan dynaamisempi ja hienostuneempi, ja keulaan oli luotu tiimalasimaisempi ilme. Koria oli saatu jäykemmäksi pistehitsausten määrää lisäämällä, mikä mahdollisti aiempaa mukavamman jousituksen, sillä alkuperäistä oli moitittu pintakovaksi. Hybridijärjestelmän voimansiirtoa kehitettiin. Syksyn 2017 tuoreutuksessa auton varustelua kohenneltiin entisestään esimerkiksi uusien led-ajovalojen ja keulamaskin myötä.

Lexus CT 200h on markkinoillamme suhteellisen harvinainen auto, mutta samalla myös löytö. Mallivalikoiman vertailu rajoittuu eri varustetasojen keskinäisiin eroihin, sillä tekniikka on aina samaa huoletonta tavaraa.

Suosittuja malliversioita 2011–2019

Bensiini

  • 1.8 Hybrid A Comfort (136 hv)

  • 1.8 Hybrid A Comfort Business (136 hv)

  • 1.8 Hybrid A Executive (136 hv)

  • 1.8 Hybrid A Executive Limited Edition (136 hv)

  • 1.8 Hybrid A Luxury (136 hv)

  • 1.8 Hybrid A F Sport (136 hv)

Lexus CT-mallinimen lyhenne avautuu sanoiksi Compact Touring. Auton on muotoillut Tokiossa alalle opiskellut Takeshi Tanabe.
Lexus CT-mallinimen lyhenne avautuu sanoiksi Compact Touring. Auton on muotoillut Tokiossa alalle opiskellut Takeshi Tanabe.

Tarkasta nämä

  1. CT 200h:n 1,8-litrainen hybridivoimalinja on liki pomminvarmaa tekoa. Perusmoottorissa ei ole tunnettuja tyyppivikoja. Joskus moottori saattaa käydä kylmäkäynnistyksessä muutaman sekunnin karkeasti, mutta kyse ei ole viasta. Apulaitteista laturi kuluu nopeimmin, mutta sekään ei ole poikkeava huolenaihe.
  2. Vaikka CT 200h:n tekniikka onkin lujalaatuista, ei auton kori tietenkään ole immuuni kulumiselle, kiveniskuille, ulkopuolisten aiheuttamille lommoille tai ruosteelle. Siksi kannattaakin tarkastaa korin kunto huolellisesti mainittujen seikkojen varalta. Jokainen kolhu alentaa auton arvoa, sillä korityöt voivat tulla kalliiksi.
  3. Lexusta huolletaan suhteellisen tiheässä rytmissä, ja mitä vanhempi auto on, sen suurempi on todennäköisyys sille, että jokin huolto onkin jäänyt tekemättä. Tarkista siksi auton huoltokirja aukkojen varalta ja jos niitä esiintyy, kannattaa myyntihinnasta yrittää tinkiä.
  4. Käyttöjarrut ovat kuluva osa, joiden uusiminen ei onneksi tule erityisen kalliiksi. Tarkista jarrulevyjen ja –palojen kunto niin edessä kuin takanakin. CT 200h:n takajarruissa esiintyy jonkin verran urautumista, joka ei sinällään ole vakavaa. Tarkasta myös seisontajarrun teho koeajolla.
  5. Pyöränlaakerivikoja esiintyy jonkin verran, jos autolla on ajettu paljon. Kyse on normaalista kulumisesta, ja tavallisesti laakereita ei tarvitse vaihtaa ennen 200 000 kilometrin rajapyykkiä. Tee myös tuulilasille huolellinen tarkastus kiveniskujen ja kulumisen varalta.
Ohjaamo on futuristinen ja yksityiskohtia on lainattu merkin kalliimmista malleista.
Ohjaamo on futuristinen ja yksityiskohtia on lainattu merkin kalliimmista malleista.

Paljonko

Lexus CT 200h:n vuosimallit osuvat meillä auton yhden sukupolven ja sen faceliftien vm. 2011 – 2019 ajalle, ja hintahaitaria riittää hieman vajaasta kymppitonnista jopa reiluun kahteen kymppiin. Paremmin varusteltuja Luxury- ja F Sport-versioita tulee harvoin tarjolle, ja ne ovat kalleimpia.

Esimerkkiauto: 19 900 € (vm. 2017)

Katsastusviat

Konttorilla Lexus loistaa vähävikaisuudellaan. Viimeisimmän käytössä olevan katsastusvikatilaston mukaan vuosimallin 2016 kaikkien Lexusten hylkäysprosentti oli huippuluokkaa, vain 2,3%, kun autoilla oli ajettu keskimäärin 92 000 km. Kaikkien merkkien vastaava keskimääräinen vertailuprosentti oli 6,2.

Varaosat

CT 200h:ssa näkyy tuttu ilmiö: perushuolto- ja kulutusosat ovat yllättävän edullisia. Tämä johtuu siitä, että monet kulutus- ja moottoriosat ovat samoja kuin vaikkapa samanikäisissä Priuksissa tai Auriksissa. Kun osia valmistetaan miljoonia kappaleita, niiden hinta laskee. Huoltoväli on kuitenkin tiheä, 15 000 km tai yksi vuosi.

Tuunaus

Tuunaajalle CT 200h ei tarjoa liiemmälti valinnanvaraa. Perustarjonta rajoittuu muutamien kymppien hintaisiin sport-ilmansuodattimiin, joitakin satoja euroja maksaviin madallusjousisarjoihin sekä sporttisempiin jarrulevyihin, jotka irtoavat autoon reilulla parilla sadalla molemmille akseleille.

Kokonaisuus

Lexus CT 200h on helppo ostaa, sillä luotettavuusmaine pitää myös käytännössä. Auto on hyvin varmatoiminen, eikä ylläpito maksa erityisen paljon. CT 200h on Toyota-perheen ylähyllyn sarjassa / pienten autojen ryhmässä todennäköisesti huolettomin pumppu.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt