Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autouutiset

Lexus muuttuu kokonaan sähköiseksi autobrändiksi Euroopassa 2030 – Tältä näyttää tulevaisuuden sähköauto

Perinteinen sedan tekee korimallina kuolemaa, mutta onneksi korvaajana eivät toimi pelkästään katumaasturit.

Kuvat Lexus
26.1.2024 Tuulilasi

Lexus oli paikalla Kenshiki-foorumissa kahden uuden konseptin voimin. Ne molemmat ovat vielä niin selviä konseptiautoja, ettei niitä kannata odotella tuotantoon kuin vasta muutaman vuoden kuluttua.

Yllä olevan kuvan LF-ZC on japanilaisten alustava näkemys vuonna 2026 tuotantoon tulevasta uudesta sähköautosta. Lexuksen mukaan LF-ZC on sedan, mutta porrasperäksi sitä ei voi kyllä kutsua. Matkustamoa on venytetty sekä edessä että takana.

Neliovisella linjakkaalla autolla on mittaa 4,75 metriä ja korkeutta 1,39 metriä. Akseliväli on 2,89 metriä. Lähimmät kilpailijat ovat siis BMW i5 sekä Mercedes EQE. ZC pohjautuu uudelle perusrakenteelle, joka rakentuu kolmesta isommasta palikasta: etu- ja taka-akselin ympärille kasatusta isommasta kokonaisuudesta sekä niiden väliin jäävästä ja akuston runkona toimivasta paketista. Tuotantoprosessissa valtavat prässit mahdollistavat entistä isompien rakenteiden valmistuksen mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tuotannon tehokkuus paranee, ja autoja pystytään valmistamaan myös entistä edullisemmin.

LF-ZC:n ohjaamossa näkyvät tutut trendit. Suoralinjaista kojelautaa hallitsevat isot näytöt. Avaruuden tunnetta luodaan poistamalla keskikonsoli.
LF-ZL povaa uutta katumaasturimaista lippulaivaa Lexus-mallistojen huipulle. Liukuovet takana ovat mielenkiintoinen ratkaisu – jos ne säilyvät tuotantoon asti.
Uuden akkuteknologian ja pohjarakenteen ansiosta lattia on tasainen ja matalalla. Tilaa on tarjolla kuin isossa tila-autossa.
Lexus LF-ZC tulee tuotantoon vuonna 2026 täyssähköisenä kilpailijana BMW i5:lle, Mercedes EQE:lle ja Audi A6:n sähköversiolle.

Uuden modulaarisen pohja- ja korikorirakenteen lisäksi japanilaiset tuovat Lexukseen myös uuden ohjelmistoalustan. Se kantaa nimeä Arene. Se kontrolloi mm. auton ohjausta, jarruja ja kaasupoljinta – kuten myös lukuisia avustinjärjestelmiä sekä autonomista ajamista. Ohjelmiston avulla voidaan muokata ajokokemusta kuljettajan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Järjestelmä myös oppii käyttäjänsä tavoille.

LF-ZL on puolestaan näkemys Lexuksen tulevasta täyssähköisestä lippulaivasta. Sen muodoissa on selkeä yhtäläisyys LF-ZC:hen, mutta 5,3 metrin kokonaismitta antaa sille astetta majesteettisemman olemuksen. Pitkähkö keula ja hieman katumaasturimaisesti taaksepäin kulkeva kattolinja luo LF-ZL:lle myös jännän ja hieman takapainotteisen profiilin. Myös auton 1,7 metrin korkeus antaa sille SUVille tyypillistä jyhkeyttä. Uusien akkujen mahdollistaman litteämmän pohjarakenteen myötä matkustamon lattia on kuitenkin varsin matalalla. Tämä luo sisälle avarat ja hieman tila-automaiset oltavat. Akselivälikin on hulppeat 3,35 metriä.

Eräs LF-ZL:n erikoisuuksista on myös isot liukuovet takaovien paikalla. B-pilaria ei ole. Näin kulku auton sisälle on helpompaa – etenkin ahtaammilla paikoilla, missä normaalit takaovet eivät mahtuisi aukeamaan kunnolla.

LF-ZL:n tuotannon aloituksesta ei puhuttu vielä mitään. Mutta jos akusto rakentuu kiinteäelektrolyyttisen akkuteknologian ympärille, silloin auton tuotanto voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2027. Prismaattisten akkujen kanssa tuotanto voisi alkaa vuonna 2026.

Kenshiki-foorumissa oli esillä myös LBX. Se on 4,19 metrin mittaisena Lexuksen kompaktein ja myös ensimmäinen etuvetoinen malli. LBX on vähemmän yllättäen ostajien suosima katumaasturi. Sen hinnat alkavat Suomessa alle 35 000 eurosta.
Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt