
Lexus muuttuu kokonaan sähköiseksi autobrändiksi Euroopassa 2030 – Tältä näyttää tulevaisuuden sähköauto
Perinteinen sedan tekee korimallina kuolemaa, mutta onneksi korvaajana eivät toimi pelkästään katumaasturit.
Lexus oli paikalla Kenshiki-foorumissa kahden uuden konseptin voimin. Ne molemmat ovat vielä niin selviä konseptiautoja, ettei niitä kannata odotella tuotantoon kuin vasta muutaman vuoden kuluttua.
Yllä olevan kuvan LF-ZC on japanilaisten alustava näkemys vuonna 2026 tuotantoon tulevasta uudesta sähköautosta. Lexuksen mukaan LF-ZC on sedan, mutta porrasperäksi sitä ei voi kyllä kutsua. Matkustamoa on venytetty sekä edessä että takana.
Neliovisella linjakkaalla autolla on mittaa 4,75 metriä ja korkeutta 1,39 metriä. Akseliväli on 2,89 metriä. Lähimmät kilpailijat ovat siis BMW i5 sekä Mercedes EQE. ZC pohjautuu uudelle perusrakenteelle, joka rakentuu kolmesta isommasta palikasta: etu- ja taka-akselin ympärille kasatusta isommasta kokonaisuudesta sekä niiden väliin jäävästä ja akuston runkona toimivasta paketista. Tuotantoprosessissa valtavat prässit mahdollistavat entistä isompien rakenteiden valmistuksen mahdollisimman lyhyessä ajassa. Tuotannon tehokkuus paranee, ja autoja pystytään valmistamaan myös entistä edullisemmin.




Uuden modulaarisen pohja- ja korikorirakenteen lisäksi japanilaiset tuovat Lexukseen myös uuden ohjelmistoalustan. Se kantaa nimeä Arene. Se kontrolloi mm. auton ohjausta, jarruja ja kaasupoljinta – kuten myös lukuisia avustinjärjestelmiä sekä autonomista ajamista. Ohjelmiston avulla voidaan muokata ajokokemusta kuljettajan henkilökohtaisten mieltymysten mukaan. Järjestelmä myös oppii käyttäjänsä tavoille.
LF-ZL on puolestaan näkemys Lexuksen tulevasta täyssähköisestä lippulaivasta. Sen muodoissa on selkeä yhtäläisyys LF-ZC:hen, mutta 5,3 metrin kokonaismitta antaa sille astetta majesteettisemman olemuksen. Pitkähkö keula ja hieman katumaasturimaisesti taaksepäin kulkeva kattolinja luo LF-ZL:lle myös jännän ja hieman takapainotteisen profiilin. Myös auton 1,7 metrin korkeus antaa sille SUVille tyypillistä jyhkeyttä. Uusien akkujen mahdollistaman litteämmän pohjarakenteen myötä matkustamon lattia on kuitenkin varsin matalalla. Tämä luo sisälle avarat ja hieman tila-automaiset oltavat. Akselivälikin on hulppeat 3,35 metriä.
Eräs LF-ZL:n erikoisuuksista on myös isot liukuovet takaovien paikalla. B-pilaria ei ole. Näin kulku auton sisälle on helpompaa – etenkin ahtaammilla paikoilla, missä normaalit takaovet eivät mahtuisi aukeamaan kunnolla.
LF-ZL:n tuotannon aloituksesta ei puhuttu vielä mitään. Mutta jos akusto rakentuu kiinteäelektrolyyttisen akkuteknologian ympärille, silloin auton tuotanto voisi alkaa aikaisintaan vuonna 2027. Prismaattisten akkujen kanssa tuotanto voisi alkaa vuonna 2026.

