Tuulilasi

Lexuksen johtaja varoittaa sähköautohuumasta: ”Ne eivät sovi kaikille ihmisille”



Lexuksen johtaja varoittaa sähköautohuumasta: ”Ne eivät sovi kaikille ihmisille”

Lexuksen johtaja Yoshihiro Sawa varoittaa autonvalmistajia keskittymästä pelkästään sähköisiin voimalinjoihin, hänen mukaansa ne eivät tule täyttämään tulevaisuudessa kaikkien autoilijoiden tarpeita.
Teksti Tuulilasin toimitus
Kuvat Lexus

Lexuksen yhteistyöyritys Toyota oli yksi ensimmäisistä, joka alkoi investoida rajusti lataushybrideihin. Sähköautopanostusten kanssa on oltu paljon varovaisempia. Lexus ei ole kertonut, koska se aikoo julkistaa ensimmäisen täyssähköautonsa.

”Meidän filosofiamme on liikkumisen vapaus, joten meidän on pystyttävä kehittämään teknologioita jokaisella rintamalla. Ymmärrämme kyllä, että sähköistyminen on tärkeää, mutta mielestämme täyssähköautot eivät sovi kaikille”, Sawa sanoo Autocarille.

”Tuskin esimerkiksi sähköisestä Land Cruiserista saisi millään toimivaa kokonaisuutta, ja eri puolilla maailmaa on paljon ihmisiä, jotka tarvitsevat juuri Land Cruiserin kaltaisia autoja.”

Sawa kantaa huolta myös sähköauton akkujen muodostamasta ongelmajätteestä.

”Nykyisten sähköautojen latausaika on vielä pitkä, lisäksi akuilla on isoja ympäristövaikutuksia, kun ne käytössä heikkenevät. Kun akut pitää vaihtaa, syntyy paljon ongelmajätettä. On tehtävä tarkat suunnitelmat niiden jatkokäytöstä tai kierrätyksestä. Sähköautot ovat kokonaisuutena paljon monimutkaisempi yhtälö kuin nykyretoriikka antaa ymmärtää. Itse haluan mieluummin lähestyä tulevaisuutta rehellisemmin.”

Tästä lähestymiskulmasta nähtiin esimerkki, kun Lexus esitteli LF-1-konseptiautonsa aiemmin tänä vuonna. Se on suunniteltu niin, että alusta mahdollistaa sähkö-, vety-, hybridi-, ja polttomoottoritekniikan.

“Näemme tietenkin mahdollisuuksia myös sähköautoissa, mutta yhtiömme iskulause on, että ajamisen pitää olla hauskaa. Toki sähköautolla ajaminenkin voi olla hauskaa. Kaiken avain on siinä, miten ja kuinka paljon sähköä käyttää autoissa. Hybridit ovat esimerkki kiinnostavasta tavasta yhdistää polttomoottoriteknologia ja sähkö”, Sawa sanoo.

Julkaistu: 13.8.2018