
Lentävä auto - haihattelua vai iso bisnesmahdollisuus?
Hyundai ja General Motors ovat kehittämässä vahvasti lentäviä ”autojaan”. Hyundai on asian suhteen hyvin optimistinen; he uskovat ilmataksinsa olevan kaupallisessa käytössä jo vuonna 2025.
GM:n edustaja kertoi Reutersille hieman varovaisemman arvion. Hänen mukaansa ”lentävä auto” voisi liikennöidä vuonna 2030, kunhan tekniset ja lainsäädännölliset mutkat on suoristettu.
Kyseessä on nollapäästöinen sähköinen liikenneväline, joka nousisi ilmaan ja laskeutuisi helikopterin tavoin. Sillä voitaisiin kuljettaa niin matkustajia kuin tavaroitakin. Monet start up -yritykset ja lentokoneiden sekä autojen valmistajat ovat kehitelleet omia projektejaan. Hankkeiden taloudellinen kannattavuus on suurin kysymysmerkki. Yksi pieni kysymysmerkki on sekin, miksi näitä kulkineita kutsutaan nimellä lentävä auto? Havainnekuvien mukaan ainakin Hyundain malli muistuttaa hyvin paljon helikopteria.
Hyundai on nyt itse asiassa ainakin operatiivisen johtajansa Jose Munozin mukaan jopa edellä alkuperäisestä aikataulutavoitteestaan. Aiempi tavoite oli vuosi 2028.

”Me näemme tässä valtavan ison kasvupotentiaalin. Teknisen kehityksemme suhteen olen enemmän kuin luottavainen”, Munoz kertoi.
Hyundain suunnitelmana on, että ilmataksit kuljettaisivat ruuhkaisissa suurkaupungeissa 5-6 matkustajaa kerralla lentokentille. Päämääränä on saada taksit ensin Yhdysvaltain suurkaupunkeihin.
GM:n innovaatiojohtaja Pamela Fletcher ei ole ihan yhtä optimistinen.

”Tässä on vielä pitkä polku kuljettavana. Vuosi 2030 on todennäköisesti se, jolloin kaupallinen toiminta voitaisiin aloittaa. Kehitystyö on vielä alkuvaiheessa, paljon teknisiä asioita on vielä kesken. Myös lainsäädäntö on määrittämässä kaupallisen toiminnan aikarajaa”, Fletcher sanoi.
GM on jo aiemmin esitellyt lentävän Cadillacin konseptin.

Autonvalmistajista myös Toyotalla, Daimlerilla ja Geelyllä on omat kehityssuunnitelmansa lentäville takseille. Yhdysvaltalaisen liikepankin Morgan Stanleyn arvion mukaan lentävien kaupunkitaksien markkina voisi olla miljardin dollarin luokkaa vuonna 2040 ja kymmenen vuotta myöhemmin jo yhdeksän miljardia dollaria.