Apu

Lauri Larmela: 1980-luvulla kesärengastestin teko oli sotaretkeen verrattavaa hommaa

Lauri Larmela: 1980-luvulla kesärengastestin teko oli sotaretkeen verrattavaa hommaa
Kalustoomme kuuluivat kaksi Saab 900 -testiautoa ja kuormamuuli, eli ­Toyota Hiace.­ Se lastattiin täyteen renkaita ja muuta roinaa aina polttomoottorikäyttöisestä komp­ressorista lähtien, Lauri Larmela kirjoittaa kolumnissaan.
Julkaistu: 4.4.2022

Muinaisella 1980-luvulla kesärengastestin teko oli sotaretkeen verrattavaa hommaa. Pääsin mukaan Tuulilasin kesärengastestiporukkaan nöösipoikana vuonna 1989. Partiota veti Tapani Vaahtola­ apunaan Jorma Herranen ja allekirjoittanut.

Kaikki alkoi tietysti Tuulilasin tallista, joka sijaitsi tuolloin Hitsaajankadulla Helsingin Herttoniemessä. Kalustoomme kuuluivat kaksi Saab 900 -testiautoa ja kuormamuuli, eli ­Toyota Hiace.­ Se lastattiin täyteen renkaita ja muuta roinaa aina polttomoottorikäyttöisestä komp­ressorista lähtien. Koska oli tammikuu, Hiacessa olivat tietysti alla nastarenkaat. Tajusimme tämän vasta lähdön hetkellä, joten tuli vähän kiire. Kuorman purkuun ei ollut mitenkään aikaa, joten Hiace oli pakko tunkata ylös täydessä lastissa. Kokenut Jorma näytti, miten homma hoituu: hallitunkki banjon alle ja perä ilmaan – takarenkaat. Edessä sitten yksi pyörä kerrallaan ylös ja vaihtoon.

Lopulta sipsuttelimme viime tingassa Katajannnokalle, jossa odotti Finnjet. Kahden yön purjehduksen jälkeen saavuimme sumuiseen Travemündeen. Sieltä alkoi hurja matka kohti Etelä-Ranskan Montpellieriä ja Mirevalin testirataa. 1 500 kilometriä – suorita!

"Kokenut Jorma näytti, miten homma hoituu: hallitunkki banjon alle ja perä ilmaan."
Lauri Larmela

Emme päässeet todellakaan puhaltamaan tukka putkella, sillä ajoimme samalla testirenkaita sisään. Niitä vaihdeltiin Saabeihin sadan kilometrin välein. Tuota edellä mainittua kompuraa tarvittiin pyörittämään pulttipyssyä, joka on välttämätön apuväline rengastöissä. Saimme levähdyspaikoilla runsaasti huomiota, kun Briggs&Stratton vetäistiin narusta käyntiin.

Vesiliirtokokeet tehtiin Luxemburgissa, joka osui sopivasti matkan varrelle. Samalla napattiin kyytiin partiomme neljäs jäsen Patrick Le Louarn, jonka tehtävänä oli valokuvaus.

Sumuinen talvisää vaihtui täyteen kesään jossain Lyonin tienoilla. Ranskan moottoriteillä oli rajoituksena 130 km/h, mutta ajoimme hieman kovempaa. Vauhdin määritteli Hiacea puikottanut Jorma. Hän veti tylysti kaasu pohjassa. Toyotan moottorissa taisi olla 80 hevosvoimaa, joten reippaasti yli kaksi tonnia painanut reki ei kovin kovaa kulkenut – paitsi alamäissä.

Testipäivät etenivät rutiininomaisesti: minä ja Jorma vaihdoimme renkaita ja Tapani testasi. Kun homma oli paketissa, ajelimme takaisin Travemündeen. Mitään ei hävinnyt, eikä kukaan partion jäsenistä haavoittunut, joten saatoimme olla itseemme tyytyväisiä.

Kommentoi »