Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Ensimmäinen autoni

Sanni & Range Rover Evoque – Laulaja ajoi kortin vasta kolmekymppisenä ja hurahti autoiluun – nyt sanat syntyvät ratin takana – myös katuraivo on tullut tutuksi

Sannin edellinen levy täyttyi hänen itsensä sitä edes huomaamatta autoiluaiheisista kappaleista. ”Ajan ilman päämäärää, luukutan musiikkia ja annan ajatusten virrata.”

18.7.2025 Tuulilasi

Autoilulla voi olla yllättäviä seurauksia. Siihen voi nimittäin hurahtaa. Näin kävi Sanni Kurkisuolle. Helsingin keskustassa asuvana laulaja ei ollut tarvinnut autoa, vaikka lukuisat hitit veivät hänet pitkille kiertueille. Silloin alla on yhä nykyisinkin yleensä bändin yhteinen bussi, joka pitää ”pesueen koossa”, kuten Sanni sanoo.

Sanni ajoi ajokortin vasta vuonna 2022, jolloin hän oli jo kolmekymppinen. Hän pääsi heti Etelä-Suomessa ajamisen ytimeen, kun otti vastaan pestin Voice of Finland -televisio-ohjelman valmentajana.

”Teemme ohjelmaa Porvoossa ja Turussa kaksi kertaa vuodessa ja aina kaikilla on vääränlaiset renkaat – syksyllä ei tule talvi lainkaan ja keväällä on takatalvi. Näin kävi myös tänä vuonna, kun olin vaihtanut jo kiltisti kesärenkaat.”

Sannilla on onneksi ollut alla hyvä auto.

”Sain heti ensimmäistä autoani hankkiessani yhteistyösopimuksen, ja alle uuden Evoquen.”

Laulaja Sanni kertoo oppineensa taitavaksi kadulle parkkeeraajaksi, sillä hänellä ei ole hallipaikkaa
”Minusta on tullut erinomainen katuparkkeeraaja, sillä minulla ei ole hallipaikkaa. Espoolaiset ystäväni ihmettelevät aina, että miten sain auton mahtumaan niin pieneen tilaan”, Sanni kertoo.

Evoque on Range Roverin kaupunkimaasturi, joka kuitenkin kykenee liikkumaan kelvollisesti myös maastossa. Metsäpoluille Sanni ei ole vielä edistynyt, sillä enimmäkseen kilometrejä tulee kaupunkimaisemassa.

”Minusta on tullut erinomainen katuparkkeeraaja, sillä minulla ei ole hallipaikkaa. Espoolaiset ystäväni ihmettelevät aina, että miten sain auton mahtumaan niin pieneen tilaan. Harjoitus tekee mestarin, sanoisin.”

Helsinkiläisten sujuvaa liikennettä saapuu sekoittamaan aina välillä vierailijoita maakunnista. Joko he eivät liikahda valoista napakasti, pitävät liian pitkiä välejä, eivät anna tietä kaistaa vaihtavalle tai ylipäätään jäpittävät yhdessä jonossa loputtomien tietöiden katkaistessa sen toisen kaistan – kilometrin päässä.

Sanni hoksasi nopeasti, miten katuraivo syntyy.

”Toisaalta itse olen rauhallinen liikenteessä. Se tulee taustastani: vanhempani eivät koskaan raivonneet. He ovat olleet myös auton ratissa hyväkäytöksisiä.”

Laulaja Sanni laulaa uusimmalla levyllään huomattavan paljon autoilusta. Helsingin Sanomien toimittaja sen huomasi.
Helsingin Sanomien toimittaja sen huomasi. Sannin uusimmalla Muutos-levyllä lauletaan huomattavan paljon autoilusta.

Evoque otti paikkansa Sannin elämässä heti. Ja yllättävällä tavalla. Sen hän ymmärsi luettuaan Helsingin Sanomien arvostelun hänen uusimmasta, viime vuonna ilmestyneestä Muutos-levystään. Siinä kun kriitikko Aleksi Kinnunen nosti esiin, että aiheena on ”ainakin neljällä kappaleella autolla ajaminen”.

”Olin ensin, että mitä! Sitten kuuntelin tarkemmin sanoituksiani, ja totta. En ollut itse huomannut, kuinka paljon autolla ajaminen oli vaikuttanut teksteihini.”

Sanni kertoo kirjoituksensa pohjautuvan aina jollain lailla omaan elämäänsä.

”Luovassa prosessissa mieltä pitää harhauttaa, että se ei menisi lukkoon. Olen ottanut tavakseni ajaa autolla, kun teen sanoituksia. Ajan ilman päämäärää, luukutan musiikkia täysillä ja annan ajatusten virrata. Tunnelma siirtyy näköjään suoraan sanoituksiin.”

Nyt Sanni ajaa ”aina stereot täysillä” Land Roverin Defenderillä. Iso koko arvelutti alkuun kaupunkiautoilijaa, mutta auto on taittunut hyvin.

”Tässä on hämmästyttävän pieni kääntösäde.”

Uudet autot ovat täyttyneet valtavasta määrästä lisävarusteita. Sanni iloitsee niistä monista.

”Pidän penkinlämmittimestä, mutta myös ratinlämmittimestä. Minulla on kylmät sormet kesälläkin. Parkkisensorit huutavat myös kuin syötävät.”

Ajamisen kannalta tärkein on kuitenkin ajoavustin.

”On vain ihana asia, kun joku kertoo, miten sinulla menee. Elämä on välillä kiireistä. Silloin on vain hyvä, että auto ilmoittaa, miten tulee toimia.”

Range Rover Evoque

1970 esitelty Range Rover on Land Roverin alamalli. Osaksi Range Rover -mallistoa Land Rover kehitti pienemmän katumaasturin Evoquen, jonka esikuva oli konseptiauto LRX. Markkinoille Evoque tuotiin 2011. Ensimmäistä sukupolvea rakennettiin kolme- ja viisiovisina versioina. Siitä tuli menestys, kun kaupunkimaasturikuume kasvoi vauhdikkaasti. Evoque on yhä myynnissä – nykyinen toinen sukupolvi lanseerattiin 2018.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt