Tuulilasi

Lähikuvassa Sébastien Ogier - seuraava Loeb



Lähikuvassa Sébastien Ogier - seuraava Loeb

Maailmassa on hyviä, erittäin hyviä ja erinomaisia kuskeja. Lisäksi silloin tällöin esiin putkahtaa kuljettaja, joka on vielä yhtä pykälää korkeammalla. Sébastien Ogier on tällainen kuski.
Teksti AMS, Markus Stier
Kuvat AMS, McKlein

Tämän lahjakkuuden tunnistamiseen ei tarvittu neroja. Historian menestyksekkäimmän autourheilijan, eli yhdeksän mestaruutta putkeen voittaneen Sébastien Loebin tavoin myös hänen nuori kaimansa Sébastien Ogier voitti nuorten kuljettajien Rallye Jeunes -kisan, ja Loebin lailla Ogier voitti kaksi vuotta myöhemmin näytöstyyliin juniorien maailmanmestaruuden.

Ajaessaan ensimmäistä kertaa WRC-autolla maailman parhaiden kuskien joukossa Ogier lipsautti metsään, mutta sitä ennen hän johti kisaa. Ogier juhli ensimmäistä voittoaan, kun hän oli ajanut vuoden Citroënin junioritiimissä, ja pian tämän jälkeen Ogierista tuli tehdaskuski. Kahden vuoden jälkeen hän uhkasi absoluuttisen hallitsijan, eli Loebin valtaistuinta. PSA-konsernin ylin pomo antoi kuitenkin tallimääräyksen Loebin hyväksi. Tästä seurasi riitoja, ja lopulta Loebin seuraajaksi kaavailtu Ogier hylkäsi prinssin asemansa ja lähti menemään. Hän ei halunnut enää odottaa kruunuansa. Ogier allekirjoitti sopimuksen VW:n kanssa, testasi uutta Poloa kokonaisen vuoden ajan ja ajoi MM-sarjan kakkosliigassa Skoda Fabialla yksittäisiä hyviä sijoituksia. Tämä oli hänen siihenastisen uransa hankalin päätös.

Senna on Ogierin esikuva

Ogier sanoo, että hänestä tuli kypsempi tämän vuoden aikana, kun Ogier ei päässyt suoraan kaksinkamppailuun. Omien sanojensa mukaan hän oppi olemaan ammattilainen auton ulkopuolellakin. Ogierin esikuva on Formula 1:n kolminkertainen maailmanmestari Ayrton Senna. Kun hän napsauttaa älypuhelimensa päälle, näyttöön tulee kuva brasilialaiskuskista McLarenissa. Ogier on tehnyt Sennan motosta ”täydellistä ajamista” myös oman johtoajatuksensa. Hän on parantanut englannin kielen taitoaan ollakseen parempi ammattilainen ja pärjätäkseen paremmin insinöörien ja myös median kanssa. Välillä Ogier heiluttaa jotakin asiaa pohtiessaan yläruumistaan edestakaisin kuin iskuja väistelevä nyrkkeilijä. Hän on aina skarppina ja keskittynyt, mutta kuitenkin paljon rentoutuneempi kuin aikaisempina vuosina. Ogier on päässyt haluamaansa asemaan, ja hymy on leventynyt.

Ogier ei tunne enää olevansa kakkoskuski, ja se ei muutenkaan mahdu hänen ymmärrykseensä. ”En aja tullakseni toiseksi”, Ogier sanoo. Kuitenkin myös hänen kärsivällisyytensä parani kypsymisprosessin aikana. Kun pahimman kilpailijan taas kerran hyvin helppoa menoa kohti maailmanmestaruutta joutuu katsomaan aseettomana vierestä, tulee joko hulluksi tai oppii odottamaan.

Ogier ei enää pyri olemaan ajamissaan ralleissa aina nopein, ja hänen ei tarvitsekaan olla sitä. Ogierin perusnopeus on jo niin korkealla tasolla, että muiden täytyy ottaa riskejä pysyäkseen hänen perässään. Kun he tekevät tämän, Ogier tekee pieniä vastaiskuja. Hän iskee kunnolla ainoastaan silloin, kun muut uhkaavat mennä ohi.

Hurjaa menoa Elsassissa

Kaikilla oli ongelmia Ranskan rallin viimeisenä päivänä märän tienpinnan ja ennen kaikkea sumun vuoksi. Ogier oli unessa ensimmäisenä päivänä ja löysi rytminsä toisena ajopäivänä. Kolmannen päivän hän aloitti erikoiskokeen pohja-ajalla, joka vei muilta voittajakandidaateilta, eli Latvalalta ja Sordolta kaiken itseluottamuksen yhdellä iskulla. Sébastien Loeb kukisti vastustajansa ja tiimikaverinsa samalla metodilla vuosikymmenen ajan. Loeb valitsi saman taktiikan jäähyväiskisassaan. Vallasta syrjäytetty kuningas yritti jättää uuden hallitsijan taakseen ja ajoi ulos. Ogieria juhlittiin voittajana Loebin kotikaupungin Hagenaun raatihuoneen edessä. Vallanvaihto ei olisi voinut tulla enää selvemmäksi.

Malcom Wilsonilla ei ollut varaa Ogieriin, koska Fordilta ei tullut tarpeeksi taloudellista tukea. Wilson hämmästelee lähes lapsenomaisesti puhuessaan ranskalaiskuskista: ”Hän tulee aiheuttamaan meille samalla tavalla vuosikymmenen ajan päänvaivaa kuin Loeb”. Tämä tulee kunnioittavaan sävyyn miehen suusta, jonka monet mestaruushaaveet jo Loeb pilasi.

Tämä on näiden supersankarien huono puoli. Yhtäältä he tekevät dominoinnillaan lajistaan tylsän, mutta toisaalta he antavat sille kaiken hienommaksi kohottavaa hohtoa. Formula 1:n katsojaluvut ovat laskeneet Sebastian Vettelin vuoksi, ja TV:ssä Heppenheimin miestä näytetään oikeastaan enää vain lähdössä, varikkopysähdyksillä ja maalilinjalla. Rallin MM-sarjassa Ogier voitti yhdeksän kisaa 13:sta, ja hän on nyt automaattisesti joka paikassa suursuosikki, koska Ogier voitti jopa Ruotsin, Suomen tai viimeksi Walesin MM-rallin kaltaiset hyvin erityiset kilpailut.

Kun ikuista ykköstä Loebia ei enää huvittanut putsata reittiä jatkuvasti ensimmäisenä autona muille kuskeille, FIA otti Citroënin painostamana käyttöön aika-ajon, jonka nopein sai valita lähtöpaikkansa ensimmäiselle erikoiskokeelle. Loeb on nyt lopettanut, ja myös tämä aika-ajo on poistettu ralleista kahden vuoden jälkeen. Nyt reitille lähdetään jopa rallin puoliväliin asti MM-pistetilanteen mukaan, mistä on selvää haittaa Ogierille. Lex Loebin jälkeen nyt on vuorossa Lex Ogier. FIA ja myös sarjan markkinoijana toimiva Red Bul haluavat pitää ryppään kasassa.

Ongelmia aiheuttava sääntö

Alun perin suunniteltiin, että MM-pistejohtajan piti startata jopa kahden kokonaisen ajopäivän ajan ensimmäisenä irtosorapintaiselle reitille. Ogier oli tästä kiukuissaan, ja VW ja jopa Citroën vastustivat kiivaasti suunnitelmaa. ”Tämä on vielä urheilua, ja parhaalla pitäisi olla myös mahdollisuus voittaa”, jopa Citroënin urheilujohtaja Yves Matton sanoo.

Ogier näyttää todellisen potentiaalinsa erityisesti rallin loppuerikoiskokeilla. Suurin osa kuskeista hillitsee silloin menoansa, jotta he eivät vaarantaisi hyvää kokonaissijoitusta kolmen lisäpisteen vuoksi. Ogier painaa kuitenkin menemään ja ihmettelee usein maalissa, että muut eivät olleet nopeampia. Nopeuden sijasta hänet erottaa muista kuskeista ennemminkin uskomaton itseluottamus. Koska Ogier ei edes ajattele epäonnistumisia, hänen varmuutensa on omaa luokkaansa myös hyvin liukkailla pätkillä. Kaudella 2013 Ogier ajoi kunnolla ulos ainoastaan Saksan rallissa, koska hänen asfalttinuotittajansa eivät olleet merkinneet kunnolla liukasta jarrutuspaikkaa.

Kausi 2014 aiheuttaa pelkoa

Tänä vuonna rallin viimeinen erikoiskoe televisioidaan suorana lähetyksenä. Jotta myös jo varmoilla kärkisijoilla olisi vielä jotakin voitettavaa, keksittiin idea ekstralisäpisteistä. Tästä suunnitelmasta luovuttiin kuitenkin Ogierin vuoksi. MM-sarjan manageri Michèle Mouton mutisi hiljaa: ”Katso, kuka voitti viime vuonna selvästi eniten erikoiskokeita. Haluatko, että hän on seuraavalla kaudella jo kesällä mestari?”

Julkaistu: 8.6.2014