Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Kysely: Tinkiminen autokaupoilla on vähentynyt

Vahvana elävän stereotypian mukaan suomalainen tekee ostopäätöksen mieluummin muuttumattomana pysyvän hintalapun perusteella kuin eläväisen neuvotteluspektaakkelin tuloksena. Kamux päätti selvittää totuuden yli tuhat vastaajaa keränneellä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksella, ja tulos on selvä: tinkimismahdollisuudelle annetaan arvoa, muttei yhtä paljon kuin vuotta aiemmin.

17.8.2021 Tuulilasi

Korona-aika näkyy automyynnissä monella tapaa, ja yksi niistä vaikuttaa olevan taloudellisen ennustettavuuden merkityksen kasvu. Suomalaiset toki yhä suhtautuvat myötämielisesti (61 %) siihen, että autokauppoja hieroessa on mahdollisuus tingata, mutta kiinteän hinnan tuoma varmuus puhuttelee yhä useampaa: sen puolelle kallistuvien osuus on kasvanut vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.

Asennemuutos viimeisen vuoden aikana on ollut suurin 18–24-vuotiaiden keskuudessa. Nuorista aikuisista oli tinkimismahdollisuuden kannalla peräti kolme neljästä vuonna 2020, mutta tutkimuksen uusimmassa painoksessa tuo luku on pudonnut alle 60 prosenttiin.

”Yhtäältä on totta, että pandemia-ajan seurauksena monella autonostajalla on aiempaa enemmän rahaa laitettavaksi hankintaan, mutta toisaalta kuluttajat vaikuttavat olevan entistä tarkempia siitä, ettei yllätyskuluja pääse syntymään. Pandemia näyttää tuoneen mukanaan tietynlaisen varauksellisuuden siinä mielessä, ettei lähitulevaisuuden maailmanmenosta voi olla ihan yhtä varma kuin joskus. Tämä heijastuu autokauppaankin siten, että ihmisille vaikuttaa olevan entistä tärkeämpää tietää etukäteen mitä mikäkin maksaa”, arvioi Kamuxin Suomen aluepäällikkö Kari Pietarila.

Kiinteän hinnan suosio kasvaa erityisesti miehissä

Mielenkiintoista on myös se, kuinka asennemuutos rajoittuu miehiin, kun taas naisten preferenssi on pysynyt muuttumattomana. Miesvastaajien keskuudessa kiinteän hinnan suosiminen on nostanut kannatustaan kuudella prosenttiyksiköllä.

”Näppituntumalta sanoisin kuitenkin, että kaupantekohetkellä naiset ja miehet neuvottelevat yhtä aktiivisesti hinnasta. Etäostojen yleistyessä myös itse myyntitilanne on muuttunut, ja sillä lienee vaikutuksensa kiinteän hinnan puoleen”, Pietarila pohtii.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt