Image

Kuuntele, älä tottele

Kuuntele, älä tottele

Kun tyytyy siihen, mitä osaa valmiiksi, ei saa mitään uutta aikaan. Vapa Median Ida Hakola, 30, valittiin vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Hän vihaa sanaa verkostoituminen, mutta ottaa yhteyttä kiinnostaviin ihmisiin, koska haluaa kuulla heidän ajatuksiaan. Neuvojia hän silti varoo.
Teksti Heikki Valkama
Kuvat Nick Tulinen
Mainos

Valo työssä. Kun tyytyy siihen, mitä osaa valmiiksi, ei saa mitään uutta aikaan. Vapa Median Ida Hakola, 30, valittiin vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Hän vihaa sanaa verkostoituminen, mutta ottaa yhteyttä kiinnostaviin ihmisiin, koska haluaa kuulla heidän ajatuksiaan. Neuvojia hän silti varoo.

Älä taivu realiteettien edessä. ”Vaikka asiat olisivat nyt näin, ne eivät aina tule olemaan. Älä odota, että markkinat muuttuvat, vaan lähde muuttamaan markkinoita. Kun aloitimme sisältömarkkinointitoimiston neljä vuotta sitten, olimme edelläkävijöitä, nyt niitä syntyy kaksi viikossa.”

Yhdistä heikot signaalit näkemykseen. ”Jos haluaa tehdä uutta, on tärkeää löytää oikeat heikot signaalit. Silti signaaleista ei ole hyötyä, jos niitä ei pysty yhdistämään johonkin isompaan. Tarvitaan näkemys ja teoria tulevasta. Mieti viisi tai kymmenen vuotta eteenpäin, mihin maailma on muuttumassa ja miten se vaikuttaa alaasi.”

Kuuntele, älä tottele. ”On tärkeää kuulostella, mitä ympärillä tapahtuu, mutta jos kaikkia neuvojia kuuntelee, ei saa mitään aikaan. Seuraa omaa visiotasi.”

Kysy, mitä ihmiset haluavat. ”Kun palkkaat ihmisiä tai kohtaat asiakkaita, kysy heiltä, mitä he haluavat. Päästessään tekemään sitä mitä haluavat ihmiset ovat valmiita panostamaan tavoitteen eteen jopa ylimääräistä.”

Älä ole mustasukkainen. ”Uudella alalla ei kannata pelätä kilpailijoita. Tutustu, ystävysty ja tee yhdessä. Kilpailijat tarkoittavat sitä, että alallesi syntyy markkinat, ja silloin menestyminen on mahdollista.”

Viesti rehellisesti. ”Ole brutaalin rehellinen siitä, mitä yrityksesi on. Jos heti siirrytään siihen, mitä halutaan olla, se ei perustu todellisuudelle, eikä kanna. Joskus sanotaan, että yrityksestä voi rakentaa millaisen brändin tahansa. Se ei ole totta. Brändin pitää perustua totuuteen. Älä tarjoa samaa kuin muut, vaan perusta viesti omiin vahvuuksiisi." ■

Julkaistu: 7.12.2014