
Vanheneeko sähköauto kuin kännykkä? – Ohjelmistopäivitykset loppuvat ja auto hyytyy vähitellen
Päivityksillä vanhaankin sähköautoon saa uusia ominaisuuksia. Mutta miten käy, kun ohjelmistopäivityksiä ei enää tehdä?
The Atlanticin alkuperäisen, englanninkielisen jutun voit lukea tästä linkistä.
Tesla Model 3 -sähköautoni on vanhentunut kauniisti. Vuonna 2019 ostamani auto on saanut joukon uusia ominaisuuksia pelkästään ohjelmistopäivityksillä. Navigointijärjestelmä ei enää vain ohjaa minua reitin varrella oleville latauspisteille – se myös näyttää reaaliajassa, montako pistoketta on vapaana.
Voin aktivoida yhdellä painikkeella Car Wash Mode -tilan, jolloin Tesla asettuu vapaalle vaihteelle ja kytkee tuulilasinpyyhkimet pois päältä.
Osa päivityksistä on hyödyllisempiä kuin toiset: Elon Muskin teinipoikahuumorin ansiosta voin nyt soittaa päivitetyn valikoiman pieruääniä, kun pahaa-aavistamaton matkustaja istahtaa penkille.
Mutta Musk alkaa jo jättää autoani jälkeen. Heinäkuussa Tesla toi autoihinsa version Muskin tekoälyavustajasta, Grokista. Vaikka suhtaudun chatboteihin skeptisesti, ymmärrän, miten kätevää olisi pyytää autolta tietoa ilman kännykän näpräämistä. Valitettavasti Grok toimii toistaiseksi vain viime vuosien Tesloissa, joiden tieto- ja viihdejärjestelmää pyörittävä kehittyneempi prosessori.
Sedanini on yksinkertaisesti liian vanha.
