Tuulilasi

Kun mikään ei riitä: Nyt tulee 10-vaihteinen DSG

17


Kun mikään ei riitä: Nyt tulee 10-vaihteinen DSG

Volkswagenin 10-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto on kehitetty nykyisestä 7-portaisesta DSG:stä.
Teksti Jussi Saarinen
Kuvat Satu Nyström

Laatikon ulkomitat ovat samat kuin ennen, sillä vaihteistoon ei ole tarvinnut lisätä hammaspyöriä – ainoastaan kaksi uutta vaihtamisyksikköä. Niiden avulla vaihteiston rattaita voidaan yhdistellä keskenään entistä monipuolisemmin, ja tätä kautta synnyttää kolme uutta vaihdetta. Peruutusvaihteelle on samalla lisätty oma ylimääräinen hammaspyöränsä.

Myös vaihteiston sisäisiä kitkoja on vähennetty entisestään.

Lisävaihteet tuovat suoraa kulutussäästöä, sillä suurin eli kymmenes pykälä voidaan välittää hyvin pitkäksi erityisesti moottoritieajoa silmälläpitäen. Ykkösvaihteesta voidaan tarvittaessa välittää todellinen ryömintävaihde, ja liikkeellelähdöissä on mahdollista käyttää kakkosvaihdetta.

Tehtaan edustajan mukaan vaihteisto pelaa mm. pysäköintitilanteissa entisiä pehmeämmin. Ajomukavuutta ja -taloudellisuutta parantaa myös se, että vaihteiden 3-9 välit ovat hyvin pienet, eli vaihteisto pelaa entistäkin huomaamattomammin eikä kierrosten tarvitse kevyissä kiihdytyksissä kohota niin korkealle seuraavaa pykälää varten.

Uusi vaihteisto tulee tuotantoon aluksi VW-konsernin kalleimmissa ja tehokkaimmissa malleissa, mutta teoriassa sitä voidaan käyttää kaikissa MQB-pohjalevyn autoissa (Golf ja Passat sisarmalleineen).

Vääntömomenttia vaihteiston luvataan kestävän samat 550 Nm kuin 7-portainenkin DSG.

Lue raportti Volkswagenin uusista keksinnöistä Tuulilasin tuoreimmasta numerosta 16/2014.

Tilaa Tuulilasin viikkokirje, joka pitää sisällään automaailman ajankohtaisimmat ja tärkeimmät asiat. Viikkokirje ilmestyy perjantaisin.  

Julkaistu: 6.12.2014