Tuulilasi

Sähköauto on parhaimmillaan taajamissa – kuluttajat haluavat ison toimintasäteen, vaikka päivittäisajo on pientä

Sähköauto on parhaimmillaan taajamissa – kuluttajat haluavat ison toimintasäteen, vaikka päivittäisajo on pientä
Mitä pidempi toimintamatka, sitä isompi ja painavampi akku, jota sitten raahataan koko ajan mukana, vaikka autolla ajettaisiin päivittäin vain muutamia kymmeniä kilometrejä.
Julkaistu: 13.7.2022

Sähköauton anatomia on vaikea asia. Kyselyiden mukaan iso osa ihmisistä haluaa sähköautolle useamman sadan kilometrin toimintamatkan – mieluusti saman verran kuin mitä polttomoottoriautolla ajaa yhdellä tankkauksella.

Tämän toki tavallaan ymmärtää, sillä autoa tarvitaan liikkumiseen. Vielä toistaiseksi pitkät latausajat, riittämätön latausverkosto sekä korkeat hinnat jarruttavat selvästi sähköautojen yleistymistä. Tämä asia kuitenkin korjaantuu yhä kiihtyvällä tahdilla – sekä latausverkoston tihentyessä että akkuteknologian parantuessa. Toivottavasti tämän myötä ihmisten sähköautojen toimintamatkaan liittyvät odotukset muuttuvat myös kohtuullisemmiksi.

Faktat ovat kuitenkin selvät. Mitä pidempi toimintamatka, sitä isompi ja painavampi akku, jota sitten raahataan koko ajan mukana, vaikka autolla ajettaisiin päivittäin vain muutamia kymmeniä kilometrejä.

Suomi tulee tietysti olemaan jatkossakin haastava paikka sähköautolle. Maamme on iso, välillä hyvinkin kylmä ja aika monella on kesämökki, jonne on matkaa useampi sata kilometriä. Ja koska monella ei ole varaa kuin yhteen autoon, sen pitää taipua kaikkiin mahdollisiin tarpeisiin lomamatkoista arkiajoihin.

Tiheämmin asutussa eteläisemmässä Euroopassa asiat ovat sähköauton kannalta paremmin. Silti pelkästään lyhyeen ajoon suunniteltuja sähköautoja ei ole myynnissä liikaa. Markkinarako on ilmeinen. Tämän ovat haistaneet jo jotkut. Nyt vain odotellaan, että aika on oikea. Maalaisjärjellä voisi ajatella, että isoissa Euroopan kaupungeissa olisi hauska huristella persoonallisella ja pienellä sähköautolla.

Kolme uuden ajan kaupunkisukkulaa

Microlino

Sveitsissä ideoitua Microlinoa on synnytetty jo useampi vuosi. Legendaarisen BMW Isettan muotoja lainaava 2-paikkainen menopeli on vihdoin tulossa myyntiin nyt syksyllä. Ehkä. Ja aluksi vain Sveitsissä. Pieni 12,5 kW sähkömoottori, 90 km/h maksiminopeus, 6, 10,5 tai 14 kWh:n akku, maksimitoimintamatka 230 km, omamassa n. 500 kg.

eMoke

Ah, ihana 60-luku. Mini Moke ja Citroën Mehari. Ihanteellisia menopelejä Välimeren rannikolle. Citroën herätteli jo E-Meharia, ja myös Moken potentiaali on nyt huomattu. 33 kW sähkömoottori, 800 kg omamassa, 120 km toimintamatka ja 80 km/h huippunopeus.

Messerschmitt

50-luvulla hurmannut 2-paikkainen ja peräkkäin istuttava Messerschmitt on syntynyt uudestaan sähköisenä. Tehdas sijaitsee Espanjassa. KR-E5000 painaa vain n. 200 kg, ja sähkömoottorissa on potkua 5 kW. Akun koko on 1,4 kWh. Se riittää noin 80 km:n ajoon.

6 kommenttia