Image

Kuka kantoi sukupuolijaot ruokakauppaan?



Kuka kantoi sukupuolijaot ruokakauppaan?

Nyt kun opetushallitus on aivan oikein karsimassa kouluista sen kaltaisia tarpeettomasti sukupuoleen nojaavia käytäntöjä kuten tyttöjen jono ja poikien jono, näyttää osa elintarvikevalmistajista haluavan nuo jonot ruokakauppoihin.
Teksti Niklas Thesslund
Kuvat Reetta Niemensivu

Tässä on kunnostautunut varsinkin Arla tuoreilla tuoteperheillään Lempi ja Ihana. Ihana on Arlan jukurttibrändi, jonka eri kokoiset purkit ja tölkit näyttävät siltä kuin ne olisi tehty lifestyleblogien ruokapöytäkuviin syrjäyttämään niistä bloggareiden itse oman pihan omenoista tekemät jukurtit. Pakkaukset ovat pelkistettyjä, mustalla pohjalla on ainoastaan tehostevärillä tehty sydän ja kaunokirjoitusta mukaileva Ihana-logo.

Turha silti luulla, että kakku olisi kaunis vain päältä, sillä Ihana Greek Style -jukurttien neljä syntisen ihanaa makua kannustavat löysäämään nutturaa, nauttimaan elämästä ja hymyilemään vastaantulijoille, sillä Ihanan mielestä positiivisuus on päätös.

Päätöksiä on hyviä ja huonoja, mutta sellainen Arlassa on tehty, sillä myös Lempi-ruoanlaittotuotteiden sarja on paitsi nimetty myös ulkoasusuunniteltu mieluummin nais- kuin miesostajia ajatellen. Pakkaukset huokuvat raikkautta kuin lähdevesi salaattipöydällä, ja sana Lempi on jälleen kirjoitettu kaunoa mukaillen. Sille, miksi näin on tehty, on helppo keksiä historiasta ponnistavia syitä, kuten naisten yhä kantama suurempi vastuu kodintöistä. Tätä menoa näin on vastakin.

Toki ruokakaupoissa on myös miestyyppisesti kosiskelevia herkkuja kuten Valion Ritari- ja Salaneuvos-juustot, mikä onkin täysin johdonmukaista. Ovathan ritarit ja salaneuvokset juuri samalla tavalla ajanmukaisia kuin tarpeeton sukupuolittaminen

Julkaistu: 24.11.2016