Tuulilasi

Kuinka käy Golfin ja Focuksen − uudet Fiesta ja Polo jo liian hyviä?



Kuinka käy Golfin ja Focuksen − uudet Fiesta ja Polo jo liian hyviä?

Automallien perinteisessä luokkajaossa puhaltavat muutoksen tuulet, sillä b-segmentin mallit hyppivät jo oikein kunnolla c-segmentin mallien varpaille.
Teksti Max Lange
Kuvat Ford, VW

Golf-luokka on perinteisesti hallinnut Euroopan automarkkinoita, ja Golf onkin ollut jo pitkään Euroopan myydyin automalli. Tätä luokkaa pienemmän segmentin autot, kuten VW Polo, Ford Fiesta, Nissan Micra ja Kia Rio ovat kaikki menestysmalleja, mutta eivät ole myyneet aivan Golf-luokan tasoisesti.

Tämä voi nyt muuttua uusimpien tulokkaiden myötä. Ford Fiesta ja VW Polo uudistuivat tänä vuonna. Molempien mallien uudistus on ollut myös erittäin onnistunut. Samalla ominaisuuksiltansa mallit ovat hypänneet luokkaa ylemmäs. Fiestaan ja Poloon saa jo nyt samat herkut, mitä luokkaa ylempänäkin.

Itse asiassa kattava mukavuusvarustelu ja monipuoliset lelut ovat erittäinkin tärkeitä b-segmentissä, sillä näiden autojen ostajakunta on nuorta. Autoja pitää pystyä myös personoimaan ostajan omien mieltymysten mukaisiksi. Esimerkiksi Fiestasta on tarjolla lukuisia erilaisia malliversioita luksuksesta sporttiseen.

Uusi Polo on myös kasvanut uudistuksen myötä kokoa sen verran reippaasti, että kokoero Golfiin alkaa olla mitättömän pieni. Tavaratila ja takapenkki ovat uudessa Polossa täysin riittäviä myös aikuiselle. Kun autoon saa kaikki herkutkin, herää kysymys, miksi hankkia kalliimpi Golf tai Focus?

Golfin nykyasema on kuitenkin niin kiveen hakattu, ettei uusi Polo kovin suuresti Golfin asemaa tule heilauttamaan. Sen sijaan Fiestalla on mahdollisuus murskata vanhanaikaiseksi jäänyt Focus, joka elää mallikaarensa loppupäätä.

Lähde: Automotive News Europe

Julkaistu: 4.9.2017