Tuulilasi

Komponenttivalmistajan skandaali syvenee - viallisia osia käytetty autojen moottorissa ja pyörissä



Komponenttivalmistajan skandaali syvenee - viallisia osia käytetty autojen moottorissa ja pyörissä

Japanilaisen komponenttivalmistajan Kobe Steelin aiheuttama skandaali syvenee. Nyt on käynyt ilmi, että datan väärentäminen on ollut pikemminkin yhtiön tapa kuin vain yksittäisten työntekijöiden pieni virhe.
Kuvat All Over Press

Näin väittää ainakin japanilainen Nikkei-sanomalehti.

Yhtiö myönsi, että sen toimittamissa teräsvaijereissa on myös sama ongelma kuin aikaisemmin todetuissa alumiini- ja teräsosissa; niiden kestävyydestä ja käyttöiästä ei ole riittävää testausta olemassa, eikä niitä ole standardoitu laillisesti, data on tekaistu.

Teräsvaijereita on käytetty mm. autojen moottorissa sekä renkaiden kiinnityksissä, kertoo Nikkei.

Vaikka yhtiön epärehellisen toiminnan vuoksi ei ole tietojen mukaan sattunut onnettomuuksia, Kobe Steelin maineelle kolaus on valtava. Sen osia on käytetty autoteollisuuden lisäksi mm. lentokoneissa ja luotijunissa.

Yhtiön asiakkaita ovat autoteollisuudessa mm. Toyota, GM ja Mitsubishi. Nyt myös Ford on kertonut, että sen autoissa on Kobe Steeliltä tilattuja osia, ainakin Kiinaan toimitettujen Mondeoiden kattorakenteissa.

Nikkein mukaan myös Daimler ja PSA Group olisivat Kobe Steelin asiakkaita, mutta nämä yhtiöt kiistivät asian.

Skandaali on jo syönyt Kobe Steelin arvosta noin 1,5 miljardia euroa ja sen oletetaan johtavan konkurssiin.

Julkaistu: 14.10.2017