Tuulilasi

Kommentti: näyttääkö Frankfurtin autonäyttely Euroopan autoteollisuuden suunnan?



Kommentti: näyttääkö Frankfurtin autonäyttely Euroopan autoteollisuuden suunnan?

Frankfurtin autonäyttely on avattu, ja VW-konserni piti tuttuun tapaan oman ison tilaisuutensa jo näyttelyä edeltävänä iltana. Konsernin pääjohtaja Matthias Müller piti pitkän puheen siitä, mihin konserni on matkalla.
Teksti Vesa Eskola
Kuvat VW

VW-konsernin strategia, Roadmap E, vie saksalaisia entistä vahvemmin kohti autoilun sähköistä aikakautta. Vuoteen 2025 mennessä joka neljäs konsernista valmistuva auto voi olla pelkästään sähköllä kulkeva. Puhutaan siis noin kolmen miljoonan sähköauton vuosittaisesta valmistamisesta. Ja siis jo kahdeksan vuoden päästä.

Näillä määrillä VW-konserni olisi nopeasti maailman johtava sähköautovalmistaja. Kahdeksan vuoden aikana VW-konserni aikoo esitellä yli 80 uutta sähköä voimalinjassaaan johtavaa autoa: noin 50 sähköautoa ja 30 ladattavaa hybridiä. Ja tahti vain kiihtyy. Vuoteen 2030 mennessä tarjolla pitäisi olla jo 300 sähköä voimalinjassaan kuljettavaa automallia.

Puheita on tietysti helppo pitää, mutta kahdeksassa vuodessa pitää tapahtua melkoisesti, jotta VW:n ilmoittamiin tavoitteisiin on edes mahdollista päästä. Sähköautojen on parannuttava. Silloin puhutaan niin kuluttajien peräänkuuluttamasta toimintamatkasta eli tehokkaammista akuista, sähköautojen nykyistä selvästi edullisimmista hinnoista – ja ennen kaikkea riittävistä latausmahdollisuuksista. Hinnat putoavat valmistusmäärien myötä, ja uutta akkutekniikkaakin on luvassa. Latausmahdollisuudet ovat kuitenkin asia, johon autonvalmistajat eivät yksistään pysty vaikuttamaan. Infran luomiseen tarvitaan yleistä tahtoa.

Ei ole kuitenkaan vähäteltyä puhua autoteollisuuden uudesta pioneeriajasta, autoilun uudesta vallankumouksesta. Kuluttajien pään kääntäminen ei tule varmasti olemaan aivan yksinkertaista. Keinoja on tuttuun tapaan kaksi: keppi ja porkkana. Ja poliittisia päätöksiä tarvitaan noihin molempiin.

Ja toteutuu VW-konsernin visio sitten tai ei, myös perinteinen moottoriteknologia tulee kehittymään vielä sähköautojen rinnalla pitkään. Paljon lokaa päälleen saaneet dieselit ovat yhä vahvoilla ainakin isompiin autoihin, mutta se vaatii vain pakokaasujen puhdistamista. Pian kaikki VW-konsernin dieselit varustetaan pakokaasuja puhdistavalla SCR-järjestelmällä. Siihen voi sanoa vain, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan.

Ja vie kehitys sitten mihin suuntaan tahansa, kuluttajien edun nimissä keskusteluun toivoisi selvästi nykyistä parempaa läpinäkyvyyttä. Sähköautoista on helppo puhua nollapäästöisinä, mutta sitä ne eivät ole. Pakoputkesta ei päästöjä toki tule, mutta ajo synnyttää kuitenkin päästöjä. Ja kun bensan ja dieselin rinnalla tarjotaan myös biopolttoaineita sekä maakaasua, ja vähitellen liikenteeseen saadaan myös vedyllä kulkevia polttokennoautoja, läpinäkyvyyttä oikeasti tarvitaan. Muuten käy jatkossakin niin kuin nyt: poliitikot innostuvat helposti myytävistä vaalilauseista, ja se vie yleistä keskustelua aivan väärään suuntaan. Liikenne ja liikenteen päästöt ovat erittäin monimutkainen kokonaisuus, jonka ymmärtäminen vaatii oikeasti opiskelua. Vain näin niin poliitikot kuin myös kuluttajat osaavat tehdä oikeita päätöksiä.

Julkaistu: 12.9.2017