Profiili ja asetukset
Tili
Hallinnoi tiliä
Kirjaudu ulos
Autot ja liikenne

Koeajossa uusi Toyota Aygo – 20:n palan peli

69-heppaisella kolmisylinterisellä koneella ja muunneltavalla ulkokuorella varustettu uusi pikku-Toyota on yksilöllinen, tyylikäs ja taloudellinen.

1.4.2014 Tuulilasi

Toyota on mahduttanut kulttihenkisen Aygon toisen sukupolven mallin vain noin 3,45 metrin kokonaispituuteen koko joukon yksilöllisiä vaihtoehtoja. Autoa saa joko kahdella tai neljällä ovella plus takaluukulla varustettuna, ja vaihteistoksi tarjotaan viisivaihteista laatikkoa joko manuaalina tai automaattina.

Aygon uudesta litran kokoisesta kolmisylinterisestä koneesta irtoaa 69 heppaa 6000 kierroksella, ja auton yhteensä 20 muovista korinosaa voi vaihtaa eri värisiksi.

Vain 70 kiloa painava kolmisylinterinen moottori käynnistyy pirteästi eikä koskaan salaa perusrakennettaan kaiken kaikkiaan hillitystä käyntiäänestä huolimatta. 840 kilon painoiseen Aygoon saa vain yhden moottorivaihtoehdon, ja auto kiihtyy sen voimin 14,2 sekunnissa nollasta sataan ja saavuttaa 160 km/h:n huippunopeuden.

Pieni neliovinen auto pysyy aina turvallisena ajaa, ja se reagoi rauhallisesti jopa liian nopeasti ajetuissa mutkissa. Aygo aliohjautuu helposti hallittavasti, ja ESP puuttuu peliin huomaamattomasti. Autossa on takana yhdystukiakselisto, joka ei juuri yliohjaa voimakkaissa painopisteen muutoksissakaan.

Aygo osoittautui siis ensi tapaamisella erittäin turvalliseksi pikkuautoksi ajaa, ja sen hyvät käsittelyominaisuudet sopivat erityisen hyvin kaupunkiliikenteeseen. Siinä auton laimeasti muotoillut penkitkään eivät haittaa.

Seuraa Tuulilasin tallin ja automaailman tapahtumia Facebookissa

Seuraa Apu360:n WhatsApp-kanavaa

Koska jokaisella tarinalla on merkitystä.

Kommentit
Ei kommentteja vielä
Katso myös nämä
Uusimmat
Tilaa uutiskirje tästä

Tulossa vain kiinnostavia, hauskoja ja tärkeitä viestejä.

terve
KäyttöehdotTietosuojaselosteEvästekäytännöt